Onderwijsmiddag Maison Amsterdam. De stad, de mode, de vrijheid

Op vrijdag 17 september, voorafgaand aan de opening van Maison Amsterdam. De stad, de mode en de vrijheid organiseren het Amsterdam Museum en De Nieuwe Kerk Amsterdam een onderwijsmiddag voor docenten VO, MBO en HBO, ter inspiratie en als aansluiting op het curriculum. Deze middag vindt plaats in De Nieuwe Kerk op de Dam.

Experts houden een lezing rond de thema’s uit de subtitel van de tentoonstelling: de stad, de mode en de vrijheid. Daarna is er een voorbezichtiging met museumgidsen en een borrel in de kerk.

De tentoonstelling laat een uniek overzicht zien van 250 jaar modegeschiedenis in een Amsterdamse context. Ruim 75 prachtige kostuums uit de modecollectie van het Amsterdam Museum worden daarin op indrukwekkende wijze getoond. Samen met ongeveer 75 bruiklenen van diverse modeontwerpers, vertellen zij het verhaal van de vrijzinnige en creatieve stad waar alles kan. Centraal daarbij staat de wijze waarop vrijheid, maar ook onvrijheid, het modebeeld in de hoofdstad door de eeuwen heen bepaalden.

Programma:

• 14.45: Inloop
  • 15.00: De stad – Ninke Bloemberg, conservator mode en medesamensteller vanuit het Amsterdam Museum & Pieter Eckhardt, historicus en tentoonstellingsmaker bij De Nieuwe Kerk Amsterdam
  • 15.30: De mode Roberto Luis Martins, freelance curator en Community Manager bij  Modemuze
  • 16.00: Koffie en thee
  • 16.20: De vrijheid – Stichting Amsterdam Rainbow Dress
  • 16.50: Identiteit – Aynouk Tan, (mode) journalist, programmamaker en activist
  • 17.20 – 18.20: Voorbezichtiging tentoonstelling
  • 18.00 – 19.00: Borrel

Deelname is gratis en docenten ontvangen een Bewijs van deelname.

RSVP vóór 10 september via educatie@nieuwekerk.nl o.v.v. uw naam, school en vakgebied.

NB vanwege coronamaatregelen is er mogelijk beperkt plaats, dus wees er snel bij. Mochten coronaregels een fysieke bijeenkomst niet toestaan, dan vindt de onderwijsmiddag alsnog online plaats op dezelfde datum en tijd.