Internationale Vrouwendag 2024: onthulling schrijversteen Betje & Aagje

Er is maar één vrouwelijk schrijversduo in Nederland: Betje Wolff en Aagje Deken. Op donderdagochtend, voorafgaand aan Internationale Vrouwendag op vrijdag 8 maart, is er een schrijverssteen onthuld voor het bijzondere schrijverspaar. De schrijverssteen is vanaf vrijdag 8 maart te bewonderen in het noordtransept van De Nieuwe Kerk.

Hoewel het productieve paar nog in het collectieve geheugen zit, verscheen hun werk in de achttiende eeuw. Hun grootste literaire succes is de briefroman Sara Burgerhart (1782). Het werk wordt gezien als de eerste moderne roman van Nederland én als onvervalst document van de Verlichting. Met de roman spoorden Betje en Aagje vrouwen aan tot zelfstandig denken. Wolff en Deken schreven ook gedichten, brieven, beschouwingen en pamfletten waarin zij genadeloos commentaar leverden op hun tijd. Na een verstandshuwelijk van Betje, werd Aagje naast penvriendin ook levensgezellin. Het is dit jaar 220 jaar geleden dat zij negen dagen na elkaar overlijden.

Onthulling

Vandaag onthulde de burgemeester van Purmerend, Ellen van Selm, met dichter Maartje Smits, Aafje de Jong van het Betje Wolff Museum, emeritus hoogleraar moderne Nederlandse letterkunde Marita Mathijsen en directeur Annabelle Birnie de gedenksteen.

Ontwerp van Karen Polder

Karen Polder tekende voor het ontwerp van de schrijverssteen. Zij studeerde aan de Koninklijke academie van Beelden Kunsten in Den Haaf en het Royal College of Art in Londen. Voor deze steen gebruikt Polder een gloednieuwe letter die is ontworpen door de jonge letterontwerper Jacob Wise. Henk Welling, beeldhouwer, deed het ambachtelijk hakwerk.

Schrijvers in De Nieuwe Kerk

Met de schrijverssteen voor Aagje & Betje wordt een bijzonder tweetal toegevoegd aan het literaire pantheon van De Nieuwe Kerk. Tal van bekende schrijvers zijn in De Nieuwe Kerk begraven of herdacht. Grote namen naast Multatuli (1820-1887), Hella S. Haasse (1918-2011) en Anton de Kom (1898-1945) zijn (1522 – 1590), P.C. Hooft (1581 – 1647), Joost van den Vondel (1578 – 1679), Da Costa (1798 – 1860), Johan Huizinga (1872 – 1945), Willem Frederik Hermans (1921 – 1995) en Louis Couperus (1863-1923).

v.l.n.r. Alie Vis, Aafje de Jong (voorzitter Betje Wolff Museum), Karen Polder, Marita Mathijsen, Maartje Smits, Ellen van Selm (burgemeester Purmerend) en Annabelle Birnie © Janiek Dam
Henk Welling (beeldhouwer) © Janiek Dam