Fotografie Leo Hol

Gedenksteen Hella S. Haasse

Op donderdagmiddag 1 februari 2018 werd in De Nieuwe Kerk Amsterdam, aan de vooravond van haar honderdste geboortedag 2 februari, een gedenksteen onthuld ter ere van schrijfster Hella S. Haasse. Haar twee kleindochters Merel en Alissa van den Berg, Professor Herman Pleij, haar biografe Aleid Truijens en uitgeverij Querido waren bij de onthulling en de festiviteiten aanwezig. Georgina Verbaan en Willem Nijholt lazen voor. Het ontwerp van de steen is van Wigger Bierma en de grafisch beeldhouwer is Henk Welling.

Foto Janiek Dam

Schrijvers in De Nieuwe Kerk
Met de gedenksteen wordt een nieuwe naam aan het literaire pantheon van De Nieuwe Kerk toegevoegd. Tal van bekende en (nu) minder bekende schrijvers zijn in De Nieuwe Kerk begraven of herdacht met een gedenksteen. Grote namen zijn natuurlijk Joost van den Vondel en P.C. Hooft. Vondel noemde de kerk ‘de Koningin van Aemstels hooftgebouwen’. Nog in 2003 onthulde Hella S. Haasse hier een gedenktekst voor Hooft. De negentiende-eeuwse dichter Isaäc da Costa was een van de laatsten die in De Nieuwe Kerk werden bijgezet, in 1860. De in zijn tijd zeer populaire dominee-dichter Ten Kate kreeg jaren na zijn dood, in 1923, een gedenksteen. Zijn gedicht over De Nieuwe Kerk had een onwaarschijnlijke lengte van ruim 120 pagina’s.

Vandaag de dag voeren schrijvers met regelmaat het woord in de kerk. Connie Palmen opende met een gesproken essay in 2016 de biografische tentoonstelling over Marilyn Monroe, Bas Heijne opende op dezelfde wijze de huidige tentoonstelling We Have a Dream. Een jaarlijkse traditie is de 4-mei-lezing van het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Dit jaar spreekt Daan Heerma van Voss in de kerk. Onder meer Adriaan van Dis, Anna Enquist, Geert Mak, Nelleke Noordervliet, Jeroen Brouwers, Wim de Bie en Remco Campert gingen hem voor. Harry Mulisch hield in 1992 de eerste lezing.

Over Hella S. Haasse

Foto Janiek Dam

Hélène Serafia Haasse, auteursnaam Hella S. Haasse, werd geboren op 2 februari 1918 in Jakarta, in het toenmalige Nederlands-Indië. 2018 is het jaar van haar honderdste geboortedag en tegelijk is het zeventig jaar geleden dat zij debuteerde met het Boekenweekgeschenk Oeroeg. Dit boek was haar grote doorbraak. Vele romans, essays en autobiografische teksten volgden. Vrijwel alle belangrijke Nederlandse literaire prijzen vielen haar ten deel, de P.C. Hooft-prijs (1983) en de Prijs der Nederlandse Letterkunde (2004) voorop.  In 1992 werd zij door koningin Beatrix onderscheiden met de zeldzame eremedaille voor Kunst en Wetenschap. Hoe rijk en geliefd haar literaire werk was, blijkt wel uit de volgende wapenfeiten: als enige schreef zij drie keer het Boekenweekgeschenk, in 1948, 1959 en 1994. Haasse is ook een van Nederlands meest vertaalde auteurs, in vijfentwintig landen is werk van haar verschenen. In Frankrijk is het zelfs integraal vertaald. President Chirac onderscheidde haar met het eervolle Légion d’honneur. Er zijn boeken van haar verfilmd. Oeroeg en Het woud der verwachting hebben steevast een hoge plek op veel leeslijsten van middelbare scholieren.