Gandhi, King, Mandela, Marilyn en Boeddha naar De Nieuwe Kerk

De komende jaren gaat De Nieuwe Kerk niet alleen spraakmakende tentoonstellingen van kunst, fotografie en bijzondere culturen organiseren, maar ook inspirerende biografische exposities. Met 90 Jaar Marilyn. Omzien naar een iconische vrouw vult het leven en de nalatenschap van Marilyn Monroe De Nieuwe Kerk, van 1 oktober 2016 tot en met 5 februari 2017. Een jaar later komen Mahatma Gandhi, Martin Luther King en Nelson Mandela als wereldverbeteraars samen en in oktober 2018 gaat de tentoonstelling over het leven van Boeddha open. Naast deze grote thema-exposities komen de geliefde serie Meesterwerk (februari – april), World Press Photo (april – juli) en Reis in de tijd. History & Royalty (juli – september) jaarlijks terug.

Niet alleen kunst, fotografie en bijzondere culturen inspireren mensen. Ook persoonlijkheden uit de moderne of juist vroege geschiedenis spreken velen tot de verbeelding. Hun levensverhalen bevatten voor iedereen herkenningspunten en zijn een bron van inspiratie en ambitie. Met deze biografische thema’s verrijkt De Nieuwe Kerk tot en met 2020 zijn afwisselende tentoonstellingsprogramma.

I Have a Dream! De Nieuwe Kerk gaat inspirerende biografische exposities organiseren, met Marilyn Monroe vanaf 1 oktober 2016 en Mahatma Gandhi, Martin Luther King en Nelson Mandela als wereldverbeteraars vanaf oktober 2017. Eind 2018 opent een grote tentoonstelling over het leven van Siddharta Gautama, ofwel Boeddha. De serie Meesterwerk (februari – april), World Press Photo (april – juli) en Reis in de tijd (juli – september) komen jaarlijks terug.

90 jaar Marilyn. Omzien naar een iconische vrouw

In het jaar dat ze negentig zou zijn geworden gaat De Nieuwe Kerk Amsterdam omzien naar een groot stijlicoon: Marilyn Monroe. Van 1 oktober tot en met 5 februari 2017 biedt de tentoonstelling een indringend kijkje in haar leven, voor en achter de schermen, met veel persoonlijke bezittingen uit haar laatste huis op 5th Helena Drive in Brentwood, California.

I Have a Dream. Wereldverbeteraars: Gandhi, King en Mandela

Mahatma Gandhi, Martin Luther King en Nelson Mandela, drie van de grootste wereldverbeteraars van de afgelopen honderd jaar, komen samen in De Nieuwe Kerk. In deze tentoonstelling beleeft het publiek hun wereld van onrecht en hoop, de grote historische momenten en hun persoonlijke weg daarnaartoe.

Leven van Boeddha, een biografie in kunst en schoonheid

Boeddha (Siddharta Gautama, ca. 450–370 v.Chr.) breekt als jonge prins radicaal met zijn voor die tijd luxe bestaan. Hij verlaat zijn vrouw en pasgeboren kind en begint aan een zoektocht. Uiteindelijk bereikt hij in meditatie de verlichting. De rest van zijn leven staat in het teken van het overdragen van zijn wijsheid. Een tentoonstelling over de persoon en het leven van Boeddha, wiens levensbeschouwing anno nu miljoenen volgers kent.