© Alizé Barthélemy Photography

De winnaars van World Press Photo 2023

Vandaag is de World Press Photo Exhibition 2023 geopend in De Nieuwe Kerk, Amsterdam. Annabelle Birnie (directeur De Nieuwe Kerk) en Joumana El Zein Khoury (directeur World Press Photo) openden de fototentoonstelling met de Winnaar van het Jaar: Evgeniy Maloletka.

Hij is een van de winnaars die dit jaar uit duizenden inzendingen is gekozen. De foto’s in de tentoonstelling belichten de klimaatcrisis, de gemeenschap, de impact van oorlog op burgers en het belang van persfotografie over de hele wereld. Met de bekendmaking opent vandaag de première van de jaarlijkse expositie van deze internationale persfotografiewedstrijd die hierna op wereldtour gaat in meer dan 60 steden.

De tentoonstelling opent zaterdag 22 april voor het publiek en is te zien tot en met 30 juli.

De winnaars

Nu de oorlog van Rusland tegen Oekraïne voortdurend in het nieuws is, gaat de Foto van het Jaar naar Evgeniy Maloletka voor zijn confronterende beeld Mariupol Maternity Hospital Airstrike van de belegering van Marioepol. Met deze foto weet hij het menselijk leed als gevolg van de Russische invasie in Oekraïne in één aangrijpend beeld te vangen.

Het Verhaal van het Jaar is uitgereikt aan Mads Nissen, getiteld The Price of Peace in Afghanistan. Met negen beklemmende maar prachtige foto’s toont Nissen ons dat we de bevolking van Afghanistan niet moeten vergeten. De bevolking leeft nu onder de Taliban en is verstoken van internationale hulp.

De Long-Term Project Award gaat naar Battered Waters door Anush Babajanyan, voor haar jarenlange werk aan een verhaal dat buiten Centraal-Azië niet vaak aan bod komt. Het gaat over de gevolgen van het waterbeheer na het einde van de Sovjet-Unie. Een situatie die is verergerd door de klimaatcrisis. Steun voor de krachtige geest van mensen die zich moeten aanpassen aan een nieuwe realiteit.

De Open Format Award gaat naar Mohamed Mahdy, die samenwerkt met buurtbewoners van Al Max, in Alexandrië, Egypte. Het project met de naam Here, The Doors Don’t Know Me vraagt om de herinneringen aan hun snel verdwijnende vissersdorp te bewaren. Mahdy heeft de hele wereld uitgenodigd om deel te nemen via een interactieve website.

Tot zaterdag!