Royalty Fans Opgelet!

De Nieuwe Kerk zoekt verhalen en herinneringen over koningin Juliana

Aan de vooravond van het 75-jarig jubileum van haar inhuldiging als Koningin der Nederlanden, bereidt De Nieuwe Kerk een grote tentoonstelling over Juliana en haar bijzondere koningschap voor. De eeuw van Juliana, een koningin en haar idealen wordt een biografie over een geliefde koningin en is te zien vanaf zaterdag 15 oktober 2022.

Ooggetuigen gezocht
In de tentoonstelling zijn straks niet alleen honderden koninklijke bruiklenen te zien, maar ook de persoonlijke verhalen en herinneringen aan Juliana krijgen een prominente plek. De makers plaatsen daarom een oproep om de uniekste anekdotes over Juliana te delen. Denk aan een bezoek aan paleis Soestdijk tijdens het Koninginnedagdefilé of een andere bijzondere ontmoeting. Een verhaal insturen? Volg de aanwijzingen onderdaan deze pagina.

Nieuwe Kerk on tour
In een fantastisch rood-wit-blauw-Juliana-busje gaat De Nieuwe Kerk op reis door het hele land om verhalen op te halen. We bezoeken alle provincies en reizen af naar verschillende plekken die een bekende of juist een minder bekende link hebben met Juliana. Ook gaan we langs de vele pleinen, straten en scholen die vernoemd zijn naar de vorstin. Iedereen kan plaatsnemen in het busje om zijn of haar anekdote over Juliana op camera te delen. We kijken uit naar uw komst, we zijn benieuwd naar uw verhaal!

Juliana-busje start in Amsterdam op 28 april
De route van het Juliana-busje start op donderdag 28 april op de Dam. Pal voor de deur van De Nieuwe Kerk en het Koninklijk Paleis Amsterdam. Vanaf 12 uur kan iedereen plaatsnemen in het busje om zijn of haar verhaal (op camera) te delen. We gaan de start van het busje feestelijk vieren met een glaasje Oranjebitter. Vanaf half mei reist het busje verder door het land. Houd deze pagina goed in de gaten voor het actuele reisschema.

Busje gemist?
We gaan ons best doen om zo veel mogelijk plekken te bezoeken, maar wie weet komen we onverhoopt toch niet bij u in de buurt. Of wilt u liever online uw verhaal delen? Dat kan natuurlijk ook. Graag verwijzen wij u naar de aanwijzingen hieronder.

Hoe werkt het?

Stap 1: verhalen insturen
Stuur uw persoonlijke verhaal, eventueel aangevuld met foto’s en video’s, per e-mail naar oproep@nieuwekerk.nl. Meedoen kan tot en met 1 juli 2022. Bekijk hieronder de voorwaarden voor deelname.

Stap 2: selectie inzendingen
De makers van de tentoonstelling maken een selectie van de inzendingen. Als uw verhaal wordt uitgekozen neemt De Nieuwe Kerk in juli persoonlijk contact op via het opgegeven e-mailadres.

Stap 3: opening tentoonstelling
De uitgekozen verhalen zijn vanaf 15 oktober 2022 te zien in tentoonstelling of op de online kanalen van De Nieuwe Kerk. De uitgekozen verhalenvertellers krijgen een uitnodiging voor de grote opening van de tentoonstelling en krijgen bovendien de tentoonstellingspublicatie cadeau

Voorwaarden voor deelname:

• Alleen inzendingen die naar oproep@nieuwekerk.nl worden gestuurd worden in behandeling genomen;
  • Het betreft een tijdelijke actie. De actie loopt van 7 april t/m 1 juli;
  • Deelname aan deze actie staat open voor iedereen;
  • U mag meerdere verhalen inzenden;
  • Het is toegestaan om ook foto’s en video’s mee te sturen bij uw inzending;
  • Bij inzending geeft u De Nieuwe Kerk toestemming om het verhaal, de foto’s en video’s vrij te gebruiken. In de tentoonstelling maar ook op de social mediakanalen en website van De Nieuwe Kerk;
  • Wanneer u foto’s of video’s meestuurt met uw inzending dienen deze uit uw eigen archief te komen, waarbij u zelf de rechten van de foto bezit. Foto’s en video’s van openbare bronnen worden niet in behandeling genomen.
  • Wanneer u foto’s en video’s instuurt waarbij personen herkenbaar in beeld zijn, bent u zelf verantwoordelijk voor de naleving van het portretrecht. Let op dat wanneer personen herkenbaar in beeld zijn op de foto of video, u waar mogelijk, toestemming heeft gevraagd;
  • De Nieuwe Kerk maakt een selectie van de inzendingen die een plek krijgen in de tentoonstelling of online; discussie daarover is niet mogelijk.
  • De geselecteerde verhalen komen in woord en/of beeld in de tentoonstelling of online;
  • Indien uw verhaal wordt uitgekozen voor de tentoonstelling neemt De Nieuwe Kerk contact op (via het opgegeven e-mailadres) voor verdere afstemming;
  • Uw ingezonden gegevens worden niet voor andere doeleinde gebruikt dan voor deze actie. Na afloop van de actie worden gegevens vernietigd;
  • De prijzen zijn niet overdraagbaar en niet inwisselbaar voor geld.