De Grote Indonesië tentoonstelling

Op 17 augustus 1945 roept Soekarno de Republiek Indonesië uit. Bijna tachtig jaar later opent De Nieuwe Kerk De Grote Indonesië-tentoonstelling. Over de geschiedenis van het grootste eilandenrijk ter wereld en zijn bewoners, die verhalen vertellen over de ongekende rijkdom aan culturen. Van de hoogtijdagen van het Majapahit-rijk (vijftiende en zestiende eeuw) tot het Indonesië van vandaag. Van de onvoorstelbare natuur en de uitgestrekte rijstvelden langs de koloniale overheersing, de Tweede Wereldoorlog en Japanse bezetting. Van eeuwenoude voorouderverering en rituelen tot de komst van wereldreligies.

De tentoonstelling is een ode aan de grote culturele diversiteit die het land rijk is met aandacht voor verschillende perspectieven en pijnpunten. Met volop ruimte voor nieuwe verhalen en verzwegen geschiedenissen. Samen met een unieke collectie historische en hedendaagse (kunst)objecten, fotografie, film, mode en muziek vertellen zij over de meeslepende geschiedenis van Indonesië. Zoals nog nooit eerder vertoond.
De Nieuwe Kerk werkt voor deze tentoonstelling samen met tal van organisaties en personen in Indonesië en Nederland.

Binnenkort publiceert De Nieuwe Kerk meer persinformatie over de tentoonstelling.

De Grote Indonesië-tentoonstelling is vanaf aankomende 21 oktober tot en met 1 april 2024 te zien in De Nieuwe Kerk.