Aartsengel Michael is neergedaald in Amsterdam

Het is een topstuk uit Berlijn, het imposante schilderij De aartsengel Michaël (ca. 1663) van Luca Giordano. Het is nu in Nederland te zien in de serie Meesterwerk in De Nieuwe Kerk Amsterdam. Aartsengel Michaël imponeert door zijn enorme formaat, schoonheid, zeggingskracht en overweldigende dynamiek. De komst van dit doek is bijzonder omdat er in Nederland geen werken van de grote Italiaanse barokschilder Giordano voor het publiek te zien zijn!

Inspiratie door Rembrandt
Het werk van Giordano is onder meer te herkennen aan sterke licht-donkercontrasten, dynamische composities en dramatische voorstellingen met bijpassende gebaren. Hij bewonderde Dürer, Rafaël, Rubens en Titiaan, maar liet zich ook inspireren door Rembrandt. Een portret van Rembrandt naar een zelfportret van de Hollandse kunstenaar, toegeschreven aan Giordano, bevindt zich in het Museo Nazionale di Capodimonte in Napels. Giordano moet etsen van Rembrandt hebben gekend, aangezien zijn werk talrijke elementen bevat die aan Rembrandt doen denken.

Het twee meter hoge schilderij verbeeldt het Bijbelverhaal waarin de aartsengel Michaël de duivel en de gevallen engelen verslaat (Open-baring 12:7–9). De strijd tussen de engel en de demonische figuren symboliseert de strijd tussen goed en kwaad en in Giordano’s werk de strijd tussen de Katholieke kerk en de protestantse kerk.

Voor info en tickets klik hier.