Foto Janiek Dam

90 90-jarigen op de taart bij Marilyn

90 90-jarigen op de taart bij Marilyn! Op Nationale Ouderendag, vrijdag 7 oktober, ontving Cathelijne Broers, directeur De Nieuwe Kerk Amsterdam, negentig tijdsgenoten van stijlicoon Marilyn Monroe in de tentoonstelling 90 Jaar Marilyn. Iedereen, die (bijna) negentig jaar is, kreeg gratis toegang en werd getrakteerd met koffie en taart.

In het jaar dat ze 90 zou zijn geworden, is in De Nieuwe Kerk Amsterdam te tentoonstelling over Marilyns leven en haar nalatenschap te zien, met voorwerpen uit haar laatste huis op 5th Helena Drive in Brentwood, California. Na haar dood werden haar eigendommen gezamenlijk opgeslagen en decennialang onberoerd gelaten door de erfgenamen. 37 jaar later begon de veiling ervan, bij Christie’s in New York, later volgde een reeks andere veilinghuizen. Een groot deel werd gekocht door Monroe-verzamelaar Ted Stampfer. De privéobjecten uit zijn collectie, waaronder beroemde kledingstukken, accessoires en persoonlijke documenten, geven samen met foto’s en filmfragmenten een uniek, intiem beeld van deze vrouw, binnen en buiten het zicht van de camera. Tot en met 5 februari 2017.