183.000 bezoekers voor De Grote Suriname-tentoonstelling

Groot succes voor De Grote Suriname-tentoonstellingMet 183.000 bezoekers drukstbezochte tentoonstelling van De Nieuwe Kerk in deze eeuw

De Nieuwe Kerk sluit aanstaande zondag, 1 maart, De Grote Suriname-tentoonstelling af. Voor de laatste dagen zijn alle tickets helemaal uitverkocht. Naar verwachting zullen dan 183.000 bezoekers op de tentoonstelling af zijn gekomen, een record voor De Nieuwe Kerk in deze eeuw. Veel van de bezoekers hadden betrekkelijk weinig kennis van het land en zijn gedeelde geschiedenis met Nederland, en wilden dus meer weten. Maar er kwamen net zoveel Surinaamse Nederlanders kijken. Opvallend waren de vele families, die soms zelfs met vijf generaties kwamen. Vaak gingen bezoekers spontaan met elkaar in enthousiast gesprek. Naast de bezoekers waren ook de media alom positief over de tentoonstelling, mede omdat er in Nederland toch maar weinig bekend is over Suriname. De inwoners van Suriname, met hun zeer diverse culturele achtergronden, lieten letterlijk hun stem horen in persoonlijke verhalen. De officieuze ondertitel van de tentoonstelling was daarom ‘een meerstemmige autobiografie van Suriname’. Bezoekers zagen het boeiende epos van het land in groots ontworpen scènes die belangrijke episodes in de Surinaamse geschiedenis presenteerden, zoals de koloniale tijd, de slavenhandel en de economische bloei halverwege de twintigste eeuw. De recente Surinaamse geschiedenis kwam aan bod in met werken van hedendaagse kunstenaars over pijnlijke momenten, zoals de Decembermoorden in 1982 en de binnenlandse oorlog in de jaren daarna. Ruim driehonderd persoonlijke, historische en hedendaagse objecten, uit bijna vijftig verschillende collecties, presenteerden de culturen en de geschiedenis van Suriname in de breedste zin van het woord, in een combinatie zoals nooit eerder vertoond.