Mandela: Paul Weinberg, Anzenberger. Ontwerp design: Studio Ron van Roon

Nelson Mandela in theatervoorstelling De Nieuwe Kerk

Op zaterdag 16 december, de nationale Verzoeningsdag in Zuid-Afrika, staat Nelson Mandela centraal in een indrukwekkende voorstelling, een theatrale monoloog, in De Nieuwe Kerk Amsterdam. Onder regie van John Leerdam brengen Ayrton Kirchner* (Mandela), Tarif Heljanan, Anna Makaloy en Jeannine La Rose (zang) en Harto Soemodihardjo (muziek) de aangrijpende ‘reis’ van Mandela tot leven in een bijzondere combinatie van toneel, beeld en muziek.

Ayrton Kirchner. Fotografie door Isabeau van Vliet

Zaterdag 16 december 2017 | aanvang 20 uur, deur open 19 uur | duur ± 1 uur.
Tickets voorstelling + tentoonstelling € 17,50 per persoon per avond. De tentoonstelling is vooraf en na afloop te bezichtigen. Koop je kaarten hier.

De voorstelling is onderdeel van een theatraal drieluik over Mahatma Gandhi (2 oktober), Nelson Mandela (16 december) en Martin Luther King (15 januari), dat De Nieuwe Kerk samen met Stichting Julius Leeft! organiseert bij de tentoonstelling We Have a Dream. Gandhi, King, Mandela.

*Ayrton Kirchner (1989)
Na zijn studie (ITS DNA en propedeuse Acteursopleiding HKU) speelt Ayrton als acteur diverse rollen in theaterstukken en tv series, waaronder Je Suis en Moordvrouw. Daarnaast is hij trainingsacteur, docent bij theaterhuis DOX en regisseur bij Prison Escape.

Tentoonstelling
We Have a Dream is een tentoonstelling over drie wereldberoemde personen die grote invloed hadden op de geschiedenis van de twintigste eeuw: Mahatma Gandhi, Martin Luther King en Nelson Mandela. Gewone mensen die uitgroeiden tot leiders van grote bewegingen tegen rassendiscriminatie en sociale ongelijkheid. Alle drie werden wereldwijde rolmodellen, maar riepen ook felle kritiek en tegenstand op. Twee van hen werden vermoord om hun opvattingen en activisme.

Het publiek stapt in hun wereld, met onrecht maar ook hoop, de grote historische momenten en hun persoonlijke weg daarnaartoe. De bezoeker ervaart van dichtbij hoe persoonlijke idealen de wereld kunnen veranderen. Wat waren de kantelmomenten in de levens van deze drie? Hoe maakten zij het verschil en waarom inspireren zij nu nog steeds? En: wie zijn de wereldverbeteraars van nu? Een tentoonstelling met een schat aan beeld en geluid en van ieder één persoonlijk, iconisch voorwerp. Te zien tot en met 4 februari 2018.

Koop uw kaarten voor de theatervoorstelling