Foto Lara E. Tompah

Museumnacht: Interview met Annebeth en Laurens

Wat beschouwen jullie als de beste successen uit de programmering van alle afgelopen museumnachten?

In de Hermitage waren dat de workshop Dazzling Diamonds en de Russische Woorden Bingo. Die eerste werd in de kerkzaal gegeven door de enthousiaste Hermitage voor Kinderen-docenten Lisouk en Marjolein. Het was zó populair dat ze zelfs een uurtje langer zijn doorgegaan! Gelukkig konden we ook de DJ overhalen om wat langer te blijven draaien (lees: extra consumptiebonnen). Na afloop liepen de bezoekers trots door het gebouw met hun eigen geknutselde kroon op het hoofd. Dat was een vrolijk gezicht.

Een studente van de Reinwardt Academie heeft trouwens die avond onderzoek gedaan naar het effect van zo’n activiteit op de beleving van de bezoeker en zijn/haar gevoel over de Hermitage. Uit haar enquête kwamen hele positieve en interessante resultaten tevoorschijn en dat soort informatie is natuurlijk erg welkom voor ons. Want het blijft vaak lastig te zien wat zo’n Museumnacht ons nou precies oplevert.

De Russische Woorden Bingo, uit het creatieve brein van stagiair Dave, was ook echt een hit! Onder leiding van o.a. Arnoud en Trudie streden deelnemers om een volle bingokaart in ruil voor een shotje wodka. Een geslaagd voorbeeld van playful learning zullen we maar zeggen haha.

museumnacht-2016
Fotografie Lara E. Tompah

Welke onderdelen sprongen er dit jaar uit?
Dan denken we natuurlijk meteen aan de Mooiste Marilyn van de Nacht- verkiezing onder leiding van Diva Mayday in De Nieuwe Kerk. Wanneer zie je nou midden in de nacht midden in de kerk een catwalk vol stralende Marilyns (m/v) en een dragqueen achter een roze draaitafel? Zoiets kan toch echt alleen maar tijdens de Museumnacht. Het was een geweldig vrolijke en gezellige happening geworden, inclusief live-opnames van AT5 en Cathelijne, Birgit en Carlo in de jury!

Wat zijn een aantal punten waar jullie opletten bij het samen stellen van de Museumnacht-programma’s?  Richten jullie je op een ander publiek?
De Museumnacht richt zich officieel op een doelgroep tussen de 18 en 35 jaar. Het algemene idee is om door middel van een leuk programma deze groep bezoekers kennis te laten maken met je collectie. In de hoop dat ze dan ook op andere momenten nog eens terugkeren naar je museum.
Er doen meer dan 52 musea mee aan de avond, dus je kan je voorstellen dat het publiek heel veel te kiezen heeft. Belangrijk dus voor ons om goed na te denken over het programma en vooral ook de manier waarop je dat aankondigt. Die moet passen bij de doelgroep.
Belangrijkste is dat de activiteit laagdrempelig is, niet te lang duurt, mogelijk interactief en natuurlijk een link heeft met de tentoonstelling. Dat kan soms heel direct zijn, maar mag ook best een beetje flauw. Een afwisseling daarin werkt het beste denk ik. Je kan de mensen bijvoorbeeld trekken met een wodka-bar en als ze binnen zijn verleiden met een rondleiding.
Ook letten we erop of het iets is dat mensen alleen tijdens die avond kunnen beleven. Dat maakt het speciaal natuurlijk. En tegenwoordig is het ook heel waardevol om te zorgen dat mensen foto’s maken die online gedeeld worden. Zo hadden we dit jaar bijvoorbeeld heel bewust geïnvesteerd in een enorme grote opblaasmond die aan de steiger rondom het orgel hing, want daar gaan mensen natuurlijk foto’s van maken. En  elke ‘ #nieuwekerk’ zorgt weer voor meer zichtbaarheid uiteindelijk.