Hoofdorgel De Nieuwe Kerk Amsterdam krijgt groot onderhoud

Herstel grootste historische orgel van Nederland in oude glorie

Foto Petra en Erik Hesmerg

Het met 5005 pijpen uitgeruste hoofdorgel van De Nieuwe Kerk Amsterdam, het grootste historische orgel van Nederland, krijgt de komende maanden een grondige onderhoudsbeurt. Het onderhoud bestaat uit schoonmaak van alle orgelpijpen, controle van de intonatie en een volledige stemming. Verder worden de beroemde beschilderde luiken aangepakt. Dat behelst niet alleen schoonmaak, ook vervanging van hun hydraulische bedieningssysteem. Daarvoor komt een constructie met touwen en katrollen, net als in de zeventiende eeuw. Ten slotte is er onderhoud aan de speel- en registermechanieken. Het werk is in handen van Verschueren Orgelbouw en restauratieschilder Wassily Khudyakov.

Het orgel werd in 1655 vervaardigd door de Duitse orgelbouwer Hans Wolff Schonat en daarna vergroot door Jacob Galtusz. van Hagerbeer en (na diens dood) Roelof Barentsz. Duyschot. Voor de beschildering van de orgelluiken deed de stad Amsterdam een beroep op kunstschilder Jan Gerritsz. van Bronckhorst. De decoratie van het orgel staat in het teken van de muziek, uitgebeeld in diverse allegorische beschilderingen. Zo is koning David te zien die een harp bespeelt en wordt hij geflankeerd door twee vrouwen die de zang- en de speelkunst uitbeelden.

Door de restauratie kan De Nieuwe Kerk Amsterdam bij uitzondering geen orgelconcerten op eerste kerstdag en nieuwjaarsdag organiseren. Naar verwachting kan het orgel in de zomer van 2017 weer worden bespeeld. Voor meer informatie over de orgels in De Nieuwe Kerk kunt u terecht op nieuwekerk.nl/orgels.