Foto Evert Elzinga

na 1645, eikenhout

Herenbanken
Foto Petra en Erik Hesmerg

Tegen de kolommen naast en tegenover de preekstoel staan eikenhouten herenbanken, sober maar voornaam. Hier zaten de ‘hoge heren’: kerkelijke ambtsdragers, stadsbestuurders en rijke families. Drie banken onderscheiden zich doordat ze een baldakijn of luifel hebben. Van dit drietal is de bank recht tegenover de preekstoel verreweg het rijkst versierd, met fraai bewerkte zuilen en op de luifel het wapen van Amsterdam. Hier, op de beste plaats, zaten de burgemeesters. De overige gemeenteleden zaten op losse banken en stoelen, die te huur waren, net als stoven voor het warmen van de voeten. Anderen brachten hun eigen stoeltje mee of bleven staan. Pas na 1865, toen begraven in de kerk verboden werd, kwamen er vaste banken in de kerkruimte.