Gandhi, King en Mandela inspiratie voor tentoonstelling in De Nieuwe Kerk en essay Bas Heijne

Amsterdam, 21 maart 2017

P.C. Hooft-prijswinnaar Bas Heijne schrijft, op verzoek van De Nieuwe Kerk Amsterdam, een essay bij de tentoonstelling We Have a Dream, die op 16 september 2017 wordt geopend.

We have a Dream is een tentoonstelling over drie wereldberoemde personen die grote invloed hadden op de geschiedenis van de twintigste eeuw: Mahatma Gandhi, Martin Luther King en Nelson Mandela. Gewone mensen die uitgroeiden tot leiders van grote bewegingen tegen rassendiscriminatie en sociale ongelijkheid. Alle drie werden wereldwijde rolmodellen, maar riepen ook felle kritiek en tegenstand op. Twee van hen werden vermoord om hun opvattingen en activisme.

Het publiek beleeft hun wereld, het onrecht en de hoop, de grote historische momenten en hun persoonlijke weg daarnaartoe. En de bezoeker ervaart van dichtbij hoe persoonlijke idealen de wereld kunnen veranderen. Wat waren de kantelmomenten in hun levens? Hoe maakten zij het verschil en waarom inspireren zij nu nog steeds? En: wie zijn de wereldverbeteraars van nu? Een tentoonstelling met een schat aan beeld en geluid en van ieder één persoonlijk, iconisch voorwerp. Te zien tot en met 4 februari 2018.

Essay Bas Heijne
In het essay, getiteld Wereldverbeteraars , onderzoekt Heijne wat de betekenis van Gandhi, King en Mandela is in onze tijd. Niet alleen hebben ze een bepalende rol gespeeld in de vrijheids- en emancipatiebewegingen in India, de Verenigde Staten en Zuid-Afrika, maar door hun moed, onverzettelijkheid en humaniteit gelden zij ook vandaag nog als voorbeelden voor de hele mensheid. Hoe bieden hun daden en gedachten ons nog altijd inspiratie in een steeds verder gepolariseerde wereld? Is hun status onomstreden? Wereldverbeteraars is een ontmoeting van drie grote humanisten met een van de beste essayisten van Nederland. Wereldverbeteraars komt tot stand in een samenwerking tussen uitgeverij Prometheus en De Nieuwe Kerk Amsterdam en verschijnt in september 2017.