Pride Talk Amsterdam

Pride Talk Amsterdam in De Nieuwe Kerk Amsterdam

Met Queer & Pride Amsterdam viert de LHBTIQ+ gemeenschap ieder jaar haar successen en staat stil bij de emancipatoire strijd die nog gestreden moet worden. Elk jaar, aan de vooravond van deze feest- en herdenkingsweken, geeft De Nieuwe Kerk het podium aan een internationale activist en versterkt hun boodschap. De kerk vraagt hen van buitenaf naar ons land en Amsterdam te kijken en geeft hen de kans ons te waarschuwen, de maat te nemen, te bemoedigen of een hart onder de riem te steken.

De Nieuwe Kerk Amsterdam is een van de beroemdste monumenten van de stad. Een locatie voor koninklijke en nationale herdenkingen, tentoonstellingen en concerten. De Pride Talk van 2023 was de allereerste editie van een nieuw initiatief. Het is een voorrecht voor De Nieuwe Kerk om de stemmen te mogen versterken van mensen die niet gehoord of onderdrukt worden.

Pride Talk 2023: David Mixner
David Mixner tijdens Pride Talk 2023 in De Nieuwe Kerk Amsterdam.

De allereerste editie werd gehouden door de Amerikaanse activist David Mixner (1946 – 2024). Hij was schrijver, fondsenwerver en performer en een veteraan van vele slagvelden. Begin jaren zestig voerde hij campagne voor John en Bobby Kennedy en voor Martin Luther King.

Hij werd een prominent leider in de anti-Vietnamoorlog beweging en was, sinds zijn coming out in 1977, een boegbeeld voor de LGBTQIA+ rechtenbeweging in de Verenigde Staten.