𝑫𝒆 π’†π’†π’–π’˜ 𝒗𝒂𝒏 π‘±π’–π’π’Šπ’‚π’π’‚, 𝒆𝒆𝒏 π’Œπ’π’π’Šπ’π’ˆπ’Šπ’ 𝒆𝒏 𝒉𝒂𝒂𝒓 π’Šπ’…π’†π’‚π’π’†π’

15 oktober 2022 t/m 10 april 2023 | dagelijks 10-17 uur

Bewonder de koninklijke wereld van koningin Juliana en ontdek meer over haar bijzondere koningschap. Een koninklijke tentoonstelling die je meeneemt in het leven – voor Γ©n achter de schermen – van deze geliefde vorstin. Vaak getypeerd als de β€˜vorstin naast de rode loper’, eigenzinnig en wars van protocol. Geliefd om haar eenvoud en menselijkheid. Maar zij was ook staatshoofd in een eeuw die wordt gekenmerkt door ongekende tegenslagen en spectaculaire voorspoed. Deze veelbewogen eeuw wordt gespiegeld aan haar persoonlijkheid en haar idealen.

In een spectaculaire paleissetting reizen we terug in de tijd en zien we Juliana volwassen worden – van jonge prinses tot standvastig vorstin – langs belangrijke gebeurtenissen uit de vaderlandse geschiedenis. We leren de opmerkelijke vorstin kennen aan de hand van meer dan 400 objecten. Van de familiewieg van de Oranjes en originele inhuldigingsjapon tot koninklijk servies, indrukwekkende geschenken uit de voormalige koloniΓ«n en een Rolls Royce met monogram van de koningin.

De Eeuw van Juliana feestelijk geopend door prinses Beatrix

Op donderdag 13 oktober 2022 werd de tentoonstelling feestelijk geopend door prinses Beatrix. Zij onthulde β€˜met een druk op de knop’ de eerste scΓ¨ne van de tentoonstelling: de inhuldiging van haar moeder in De Nieuwe Kerk (1948), waar prinses Beatrix 74 jaar geleden ook zelf aanwezig was.

Audiotour

De tentoonstelling is een meerstemmige biografie; de generatie die haar persoonlijk heeft meegemaakt ontmoet een generatie voor wie zij vooral een historisch figuur is. Er zijn meer dan 30 verschillende stemmen te horen in de audiotour. Van bekende Nederlanders tot ooggetuigen. Martijn Akkerman, Claudia de Breij, Elsbeth Etty, Kathleen Ferrier, Jeroen KrabbΓ©, Herman Pleij, Paul Rem en vele anderen nemen ons mee in het leven van Juliana. Ook is er een speciale audiotour voor jongeren (vanaf 12 jaar) met als titel Rebel Queen. Ingesproken door presentatrice Emma Wortelboer en acteur Sahil Amar AΓ―ssa. Een monarchist en een republikein gaan in gesprek.

Ook te zien in De Nieuwe Kerk

Een metershoge filminstallatie over de veelbewogen geschiedenis van de kerk. Vanaf de stichting begin vijftiende eeuw, naar de verwoestende brand in 1645 en de zeventiende-eeuwse wederopbouw met alle fenomenale interieurstukken. Van de Tachtigjarige Oorlog, langs de Beeldenstorm, de intocht van Napoleon in Amsterdam naar de Oranjes en hun inhuldigingen en de traan van MΓ‘xima.

Panorama Nieuwe Kerk wordt mogelijk gemaakt door de deelnemers van de VriendenLoterij en is blijvend te zien in de kerk. Gratis toegankelijk op vertoon van geldig entreebewijs voor de tentoonstelling.