Gandhi: Hulton Archive/Getty Images King: SuperStock/Getty Images Mandela: Paul Weinberg, Anzenberger. Ontwerp design: Studio Ron van Roon

Toespraak Martin Luther King en proclamatie afschaffing slavernij in VS naar De Nieuwe Kerk

Als een van de vijf iconische objecten in de tentoonstelling We Have a Dream. Gandhi, King, Mandela presenteert De Nieuwe Kerk een door Martin Luther King geschreven en uitgetypte toespraak uit september 1962. In deze speech ging hij onder meer in op de afschaffing van de slavernij in Amerika. Het heeft diverse overeenkomsten met zijn beroemde I Have a Dream-speech bij het Washington Monument in augustus 1963. King sprak bij het Rockefeller-jubileumdiner ter herdenking van de historische Proclamation of Emancipation van 100 jaar eerder, waarmee president Abraham Lincoln de slavernij afschafte. De Proclamation of Emancipation komt (in facsimile) eveneens naar De Nieuwe Kerk.

William Shakespeare, The Complete Works. Bruikleen van: Sonny Venkatrathnam, medegevangene van Nelson Mandela;
Martin Luther King Jr., Toespraak voor het Rockefeller Jubileumdiner. Bruikleen van: New York Staatsarchief

Ook van de twee andere wereldverbeteraars die in de tentoonstelling centraal staan, Nelson Mandela en Mahatma Gandhi, komen bijzondere objecten naar Nederland.

Mandela las op Robbeneiland een uitgave van het verzamelde werk van William Shakespeare, die een medegevangene had binnengesmokkeld als een bijbel, gevat in de kaft van een heilig hindoeïstisch boek. Het bevat persoonlijke aantekeningen van Mandela, zoals bij Julius Caesars uitspraak: ‘de lafaard sterft meermaals voor zijn dood. De dappere proeft de dood slechts één keer’.

Van Gandhi komt onder andere zijn spinnewiel, dat hij gebruikte om zijn eigen kleding te maken. Hij streed voor India’s onafhankelijkheid van het Verenigd Koninkrijk en zag zelfgesponnen textiel (khadi) als een van de manieren om dat vreedzaam te bereiken. Eind jaren twintig riep hij iedere Indiër op om zelfgemaakte kleding te dragen, wat massale navolging kreeg en het Britse monopolie deed breken.

Tentoonstelling
We Have a Dream is een tentoonstelling over drie wereldberoemde personen die grote invloed hadden op de geschiedenis van de twintigste eeuw: Mahatma Gandhi, Martin Luther King en Nelson Mandela. Gewone mensen die uitgroeiden tot leiders van grote bewegingen tegen rassendiscriminatie en sociale ongelijkheid. Alle drie werden wereldwijde rolmodellen, maar riepen ook felle kritiek en tegenstand op. Twee van hen werden vermoord om hun opvattingen en activisme. Het publiek stapt in hun wereld, met het onrecht naast de hoop, de grote historische momenten en hun persoonlijke weg daarnaartoe. De bezoeker ervaart van dichtbij hoe persoonlijke idealen de wereld kunnen veranderen. Wat waren de keerpunten in de levens van deze drie? Hoe maakten zij het verschil, en waarom inspireren zij nu nog steeds? En: wie zijn hun fakkeldragers, de wereldverbeteraars van nu en morgen? Een tentoonstelling met een schat aan beeld en geluid en van ieder ten minste één persoonlijk, iconisch voorwerp.

Te zien van 16 september 2017 tot en met 4 februari 2018.