El Greco, Pentecostés (Pinksteren), ca. 1600. Olieverf op doek, 275 x 127 cm © Photographic Archive. Museo Nacional del Prado. Madrid

28.500 bezoekers voor El Greco’s Pentecostés

Amsterdam, 24 april 2017

De Nieuwe Kerk Amsterdam heeft 28.500 bezoekers ontvangen bij Pentecostés van de Spaanse schilder El Greco. Het hoog oprijzende altaarstuk, dat hij rond 1600 schilderde, was het zesde wereldberoemde kunstwerk in de spraakmakende serie Meesterwerk. Zeven weken lang wist het schilderij in een sacrale setting velen te boeien. Hun ervaring kreeg verdieping door prachtige muziek, samengesteld op Spotify playlists.

Honderden bezoekers genoten op 17 maart van het zinderende concert met delen uit de opera El Greco de Toledo onder leiding van flamencogitarist Eric Vaarzon Morel.

Nieuw dit jaar was de expositie van het winnende werk van de Van Lanschot Kunstprijs, in 2016 de video Het Contact van Mirjam Offringa. De beelden toonden een ogenschijnlijk toevallige, maar in werkelijkheid zorgvuldig geënsceneerde opname van vijf wachtende mensen in een metrostation. Volgens de jury gaf de video het beste de huidige tijdgeest weer.

De serie
In de serie Meesterwerk schitteren kunstwerken die zó bijzonder zijn dat ze bijna nooit worden uitgeleend: te kwetsbaar of de publiekslieveling van een museum. Niet zelden zijn dit werken met een – soms onverwachte – religieuze of spirituele lading, een werk dat vraagt om contemplatie en introspectie en dat schittert in de gotische ruimte van De Nieuwe Kerk.

Eerdere Meesterwerken waren De Heilige Familie van Rembrandt (2011), Andy Warhols The Last Supper (2012), Francis Bacons triptiek In Memory of George Dyer (2014), Tristan’s Ascension (The Sound of a Mountain Under a Waterfall) / Fire Woman van Bill Viola (2015) en Marc Chagalls Calvary (2016). Stichting AMMODO en Boston Consulting Group maken de serie mogelijk.

Het Meesterwerk 2018 wordt na de zomer van 2017 bekendgemaakt en zal worden geëxposeerd van eind februari tot medio april 2018.