Foto Evert Elzinga

160212 84.000 bezoekers voor Rome

Amsterdam, 12 februari 2016

84.000 bezoekers voor Rome. De droom van keizer Constantijn

De Nieuwe Kerk Amsterdam verwelkomde 84.000 bezoekers inclusief gasten in de tentoonstelling Rome. De droom van keizer Constantijn, die op 3 oktober 2015 van start ging en het afgelopen weekend afsloot. Het was daarmee een van de best bezochte Wintertentoonstellingen van de afgelopen jaren. Te zien waren zeldzame bruiklenen uit de Vaticaanse en andere Romeinse musea: prachtige schatten van Romeinse kunst en architectuur vanaf de eerste eeuw na Christus.

160212 84.000 bezoekers voor Rome
Foto Evert Elzinga

De drie meter hoge en vijf ton wegende perfect gereproduceerde kop van keizer Constantijn was de grote blikvanger. Bijzonder was de medewerking van de stadsgidsen Antoine Bodar, Nelleke van der Krogt, hoogleraren Eric Moormann en Sible de Blaauw, en Rosita Steenbeek, die voor de tentoonstelling De triomfboog schreef, haar eerste kinderboek. Ruim 10.000 jongeren uit het hele land bezochten de tentoonstelling, waarvan ongeveer de helft in het kader van het project 3 geloven op 1 kussen, een samenwerking met KlasseTV, gesponsord door VSBfonds.

Rome was het laatste deel van het drieluik over kunst van grote wereldreligies. Het eerste deel, Passie voor perfectie. Kunst van de islam, werd gepresenteerd in 2010/11. Het tweede deel, in 2011/12, was Jodendom. Een wereld vol verhalen. Dit drieluik werd in totaal door 266.000 mensen bezocht, waaronder 14.000 leerlingen in het kader van het project 3 geloven op 1 kussen.

De Nieuwe Kerk maakt zich nu op voor de opstelling van Marc Chagalls Calvary, de vijfde editie in de serie Meesterwerk, te zien vanaf 20 februari tot en met 10 april 2016.