151210 Marc Chagalls Calvary is vijfde editie Meesterwerk

Bijzondere bruikleen van The Museum of Modern Art, New York
20 februari tot en met 10 april 2016

De Nieuwe Kerk Amsterdam heeft voor de eerste lustrumeditie van de serie Meesterwerk gekozen voor een van de grote pioniers van de moderne kunst: Marc Chagall. Calvary (1912) is het modernistische sleutelwerk van de jonge Chagall, zijn allereerste werk met een gekruisigde joodse Jezus, afgebeeld als onschuldig kind. Dit vroege kubistische werk van Chagall staat centraal in een indrukwekkende editie van de serie Meesterwerk.

151210 Marc Chagalls Calvary is vijfde editie Meesterwerk
Marc Chagall (1887–1985), Calvary, 1912, Oil on canvas, 174.6 x 192.4 cm
The Museum of Modern Art, New York. Acquired through the Lillie P. Bliss Bequest, 1949
© 2016. Digital image, The Museum of Modern Art, New York/Scala, Florence
© c/o Pictoright Amsterdam 2016. Chagall ® is a registered trademark, owned by the comité Marc Chagall

De serie

Marc Chagalls Calvary is het vijfde Meesterwerk sinds het begin van de serie. De Heilige Familie van Rembrandt (2011), Andy Warhols The Last Supper (2012), Francis Bacons triptiek In Memory of George Dyer (2014) en Tristan’s Ascension (The Sound of a Mountain Under a Waterfall) / Fire Woman van Bill Viola (2015).

In 2011 startte De Nieuwe Kerk met deze serie, waarbij jaarlijks een meesterwerk met een – soms onverwachte – religieuze en/of spirituele lading uit een museale of particuliere collectie wordt getoond. Gijs van Tuijl, oud-directeur van het Stedelijk Museum, is gastconservator van de serie. Het geëxposeerde werk kan met alle religies of levensbeschouwingen te maken hebben. Steeds gaat het om een belangrijk werk dat vraagt om contemplatie en introspectie, dat schittert in de gotische ruimte van de kerk en dat uitnodigt tot het maken van een ‘pelgrimstocht’. Het komende Meesterwerk is te zien van zaterdag 20 februari tot en met zondag 10 april 2016 in De Nieuwe Kerk Amsterdam. Stichting AMMODO maakt de serie mogelijk.