150921 41.000 bezoekers voor tweede editie zomerattractie Reis in de tijd

De Nieuwe Kerk Amsterdam heeft in de tweede editie van Reis in de tijd. History & Royalty ruim 41.000 bezoekers verwelkomd. Dat is een iets hoger daggemiddelde dan bij de eerste jaargang in 2014. Veel buitenlandse bezoekers en veel kinderen stapten terug in zeshonderd jaar nationale en tweehonderd jaar koninklijke geschiedenis. Deze keer werd een aantal bijzondere, tot nog toe verborgen elementen getoond. Zo werd het praalgraf van zeeheld Jan Hendrik van Kinsbergen weer zichtbaar en kon het publiek de Kerkmeesterskamer, de ‘royal suite’ voor hoog bezoek van onze koning en koningin, buitenlandse staatshoofden en andere prominenten, bekijken. Er was elke dag muziek, met bespelingen van het hoofdorgel en bijzondere optredens van onder meer Wibi Soerjadi en het Zwanenkoor. De installatie werd mogelijk gemaakt door een bijdrage van de BankGiro Loterij en haar deelnemers en zal jaarlijks in de zomermaanden terugkeren in De Nieuwe Kerk.

Derde editie: 25 juni – 4 september 2016

150921 41.000 bezoekers voor tweede editie zomerattractie Reis in de tijd

In Reis in de tijd. History & Royalty stapt de bezoeker terug in de nationale geschiedenis, waarbij hij zelf een lijn door de kerk kiest: die van de Oranjes of die van de Nederlandse historie. Met video walls, projecties, audioguide en bijna dagelijks hemelse klanken op het grootste historische orgel van Nederland zijn zeshonderd jaar geschiedenis indringend her te beleven, reizend langs middeleeuwse geheimen, koninklijke tradities en vrijgevochten stedelingen. Van katholieke devotie tot Beeldenstorm, van de kruisridder tot de VOC-koopman die hier werden begraven, van Hollandse zeehelden tot de ceremonies van onze staatshoofden.