150709 93.000 bezoekers World Press Photo 15

Ruim 93.000 bezoekers zijn in de afgelopen 11 weken naar De Nieuwe Kerk aan de Dam gekomen om de tentoonstelling World Press Photo 15 te zien. Dat is iets meer dan in 2014. Vorig jaar verwelkomde de World Press Photo-expositie, toen voor het eerst weer in De Nieuwe Kerk te zien, 75.000 bezoekers in 9 weken.

Bijzondere aantrekkingskracht ging uit van het grote paneel met alle jaarwinnaars sinds de allereerste fotowedstrijd in 1955, 60 jaar geleden. Op verzoek van De Nieuwe Kerk hebben bekende Nederlandse fotografen als Sacha de Boer en Kadir van Lohuizen de tentoonstelling bezocht en stilgestaan bij de foto’s op dit paneel. De jaarwinnaar van 2014, gekozen door de vakjury, was Jon and Alex van Mads Nissen (Denemarken). In een bezoekersenquête kregen Operation Mare Nostrum – Boat refugees rescued by the Italian Navy, 7 June van Massimo Sestini (Italië) en “Crime Without Punishment” – MH 17 flight disaster, Ukraine, 17/18 July van Jérôme Sessini (Frankrijk) de meeste stemmen. Via Canon beamers was het werk van de winnaars van de multimediawedstrijd te zien, variërend van korte video’s tot een film van 1,5 uur.

93.000 bezoekers World Press Photo 15

De Nieuwe Kerk Amsterdam wordt ondersteund door founder BankGiro Loterij en hoofdsponsor KPMG. World Press Photo ontvangt steun van de Nationale Postcode Loterij en wordt wereldwijd gesponsord door Canon. De tentoonstelling in Amsterdam wordt gesponsord door Delta Lloyd.