Foto Evert Elzinga

150630 Meeste stemmen publiek World Press Photo 15 voor beelden bootvluchtelingen en MH17

Nog tot en met 5 juli in De Nieuwe Kerk Amsterdam

De Nieuwe Kerk Amsterdam heeft op eigen initiatief onderzoek gedaan naar de publieksfavorieten onder de jurywinnaars van World Press Photo 15. 1987 bezoekers hebben in een enquête de foto van hun voorkeur genoemd. Van de singles was ´Operation Mare Nostrum – Boat refugees rescued by the Italian Navy, 7 June´ van Massimo Sestini (Italië) favoriet. Onder de series kreeg´”Crime Without Punishment” – MH 17 flight disaster, Ukraine, 17/18 July’ van Jérôme Sessini (Frankrijk) de meeste stemmen. Deze en alle andere jurywinnaars van World Press Photo 15 zijn nog tot en met zondag 5 juli 2015 te zien in De Nieuwe Kerk Amsterdam.

Met 145, door een vakjury geselecteerde, persfoto’s van 41 prijswinnaars biedt World Press Photo 15 een indringend overzicht van de meest uiteenlopende thema’s en gebeurtenissen uit 2014. De jaarwinnaar is Mads Nissen uit Denemarken. Ook is op grote panelen en beeldschermen het werk van de winnaars van de multimediawedstrijd te zien, variërend van korte video’s tot een film van 1,5 uur.

Second Prize General News Category, Single
Massimo Sestini, Italy
7 June, off the coast of Libya

De Nieuwe Kerk Amsterdam wordt ondersteund door founder BankGiro Loterij en hoofdsponsor KPMG. World Press Photo ontvangt steun van de Nationale Postcode Loterij en wordt wereldwijd gesponsord door Canon. De tentoonstelling in Amsterdam wordt gesponsord door Delta Lloyd.