150319 Rome. De droom van keizer Constantijn

Kunstschatten uit de Eeuwige Stad komen naar De Nieuwe Kerk Amsterdam

Een waargebeurd verhaal verteld met de collecties van de beroemdste Romeinse musea
3 oktober – 7 februari 2016

Dankzij een unieke samenwerking met drie beroemde musea in Rome, de Vaticaanse Musea, de Capitolijnse Musea en het Nationaal Romeins Museum, vertelt De Nieuwe Kerk Amsterdam een van de bijzonderste verhalen van onze cultuur: de fascinerende doorbraak van het christendom in het Rome onder keizer Constantijn.

Deze tentoonstelling zoomt in op prachtige schatten uit de Romeinse kunst en architectuur vanaf de vierde eeuw na Christus. De kunstwerken van toen zijn vandaag de dag de levende getuigen van een succesverhaal in slow motion: hoe het christendom in het keizerlijke Rome van een kleine geloofsgemeenschap een dominante religie werd, die een onvoorstelbaar grote invloed zou hebben op de westerse wereld.

Rome. De droom van keizer Constantijn
Marmeren kop van de jonge Constantijn of van zijn zoon Constantius.
Rome, begin 4de eeuw. Capitolijnse Musea, Rome

Mythes en overleveringen kleurden deze wonderbaarlijke doorbraak. Er waren de vervolgingen en de catacomben. Er was de slag bij de Milvische Brug over de Tiber. En er was de droom van keizer Constantijn. Gaf hij de doorslag of speelde er meer? Tegen de luisterrijke achtergrond van het klassieke Rome stelt de tentoonstelling vragen en ontrafelt het ontzagwekkende verhaal.

Rome. De droom van keizer Constantijn is het laatste deel van het drieluik in De Nieuwe Kerk over grote monotheïstische wereldreligies. In 2010–11 was in de tentoonstelling Passie voor perfectie. Islamitische kunst uit de Khalili Collecties een artistiek hoogstaande selectie te zien, gevolgd door de tentoonstellingJodendom, een wereld vol verhalen in 2011–12 met een groots overzicht van drieduizend jaar joodse religie, cultuur, kunst en geschiedenis. In dit laatste deel schittert de prachtige, unieke kunst van het christendom. Zeventien eeuwen later te zien in De Nieuwe Kerk Amsterdam, van 3 oktober 2015 tot en met 7 februari 2016.