Foto Evert Elzinga

141024 Tentoonstelling Magisch Afrika in De Nieuwe Kerk geopend in aanwezigheid van Prinses Beatrix

Amsterdam, 24 oktober 2014

H.K.H. Prinses Beatrix was op donderdagavond 23 oktober aanwezig bij de officiële opening van Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust, de tentoonstelling van spraakmakende Afrikaanse maskers en sculpturen in De Nieuwe Kerk Amsterdam. Op zaterdag 25 oktober om 11 uur gaat de tentoonstelling open voor het publiek.

In een spannende dialoog zijn ruim tweehonderd betoverende en mysterieuze kunstobjecten samengebracht. Zij geven een overrompelende indruk van de kracht en authenticiteit van de

Foto Evert Elzinga

Afrikaanse sculptuurtraditie, die in het huidige Ivoorkust volgens velen een ongekend hoog niveau bereikte. Ruim dertig jaar onderzoek heeft uiteindelijk aangetoond wie de kunstenaars waren en hoe die in stijl en esthetiek van elkaar verschilden. De soms eeuwenoude maskers en beelden zijn dikwijls elegant en verfijnd, maar veelal ook robuust en imponerend. Mede door de zeldzame toevoeging van hedendaagse Afrikaanse kunstwerken en een installatie van beeldend kunstenaar Henk Schut biedt de tentoonstelling een andere blik op het Afrikaanse continent.

Magisch Afrika wordt verrijkt door een film met schrijver Arthur Japin, een jeugdroman van schrijver Abdelkader Benali, een film van fotograaf en visagist Ellis Faas en een reeks speciale avonden, opgezet met het Prins Claus Fonds onder de titel Africa Out Loud! Music, Architecture & Arts from the Continent.

Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust, 25 oktober – 15 februari 2015

Prinses Beatrix bij tentoonstelling Magisch Afrika