Foto Evert Elzinga

141021 Abdelkader Benali publiceert jeugdroman voor De Nieuwe Kerk

Amsterdam, 21 oktober 2014

Mijn naam is Leo

Op donderdag 23 oktober verschijnt de eerste jeugdroman van Abdelkader Benali, Mijn naam is Leo. Benali schreef het boek naar aanleiding van de tentoonstelling Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust in De Nieuwe Kerk Amsterdam, die op dezelfde dag officieel wordt geopend. De jeugdroman is een mooi, dromerig verhaal over hoe een jongeman uit Ivoorkust, die voetbalt bij een Europese topclub, omgaat met herinneringen aan zijn vaderland en vooral de verdwijning van zijn vader.

Leo komt uit Ivoorkust. Leo is een winnaar. Maar dat is hij niet altijd geweest. Leo, die op een dag zijn dorp verliet, zijn vader verloor en de wijde wereld inging. Achter het succes aan, achter zijn vader aan. Hij hoort de wildste verhalen. Leeft zijn vader nog? Kan Leo hem vinden? Kunnen anderen hem helpen? Hij probeert het zelfs bij zijn grote held. Als die naar hem wil luisteren, wordt Leo echt een winnaar.

Abdelkader Benali (1975) is geboren in Marokko. Hij groeide op in Rotterdam en woont afwisselend in Amsterdam en Tanger. Hij is schrijver, programmamaker en hardloper. Abdelkader Benali baseerde Mijn naam is Leo op zijn reizen door Ivoorkust, Mali en Ghana.

Op donderdag 23 oktober, 10.30 uur vindt in De Nieuwe Kerk de persconferentie plaats van de tentoonstelling Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust. Vanaf dat moment is Mijn naam is Leo verkrijgbaar in de museumwinkel.

ISBN: 978-90-78653-51-6
Titel: Mijn naam is Leo
Auteur: Abdelkader Benali
Uitgever: Museumshop De Nieuwe Kerk
NUR-code: 284
NUR-omschrijving: Fictie 13 tot 15 jaar
Illustraties: geen
Aantal pagina’s: 72
Taal: Nederlands
Verschijningsvorm: Hardback
Verkoopprijs: € 12,95
Verschijningsdatum: 23 oktober 2014

Abdelkader Benali publiceert jeugdroman voor De Nieuwe Kerk

Magisch Afrika. Maskers en beelden uit Ivoorkust
25 oktober – 15 februari 2015

In een spannende dialoog samengebracht in De Nieuwe Kerk Amsterdam: ruim tweehonderd betoverende en mysterieuze kunstobjecten uit Ivoorkust. Een overrompelende indruk van de kracht en authenticiteit van de Afrikaanse sculptuurtraditie, die in het huidige Ivoorkust volgens velen een ongekend hoog niveau bereikte. Ruim dertig jaar onderzoek heeft uiteindelijk aangetoond wie de kunstenaars waren en hoe die in stijl en esthetiek van elkaar verschilden. De soms eeuwenoude maskers en beelden, dikwijls opvallend elegant en verfijnd, maar ook robuust en imponerend, bieden in een zeldzame combinatie met hedendaagse kunstwerken de bezoeker een andere blik op het Afrikaanse continent. Nog verrijkt door een installatie van beeldend kunstenaar/ theatermaker Henk Schut, een film met schrijver Arthur Japin, een jeugdroman van schrijver Abdelkader Benali, een film van fotograaf en visagist Ellis Faas en een reeks speciale avonden die is opgezet samen met het Prins Claus Fonds, onder de titel Africa Out Loud! Music, Architecture & Arts from the Continent.