141016 De Nieuwe Kerk Amsterdam brengt culturele Afrika-agenda op ikganaarafrika.nl

Amsterdam, 16 oktober 2014

Op ikganaarafrika.nl vind je een culturele agenda met Afrika-gerelateerde concerten, dans, evenementen, films, lezingen en literatuur, tentoonstellingen, workshops en theatervoorstellingen. Aanleiding voor dit initiatief is de tentoonstelling Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust, die op zaterdag 25 oktober in De Nieuwe Kerk Amsterdam opent. De Nieuwe Kerk wil met deze agenda brede aandacht genereren voor het Afrikaanse continent. Het project wordt ondersteund door DutchCulture, CBK Zuidoost, Idfa 2014 en Tribal Art Fair. Organisaties kunnen hun initiatieven aanmelden op pressoffice@nieuwekerk.nl.

DutchCulture

DutchCulture, centre for international cooperation, versterkt Nederlandse internationale samenwerking in cultuur, media en erfgoed. DutchCulture ondersteunt de uitvoering van het internationale cultuurbeleid en draagt bij aan de buitenlandagenda en het culturele imago van ons land. We verbinden cultuur, economie, maatschappij en overheidsbeleid door samen te werken met kunstenaars, diplomaten, designers, producenten, onderzoekers, afnemers, promotors, fondsen en universiteiten.

dutchculture.nl

CBK Zuid Oost

MOM: maskers in de kunst van NU. 10 januari – 28 februari 2015. CBK Zuidoost, Anton de Komplein 120, Amsterdam Zuidoost.
Een expositie met werk van (internationale) kunstenaars dat het thema ‘masker’ verbeeldt.
Maskers verbergen identiteit, maar onthullen door hun expressiviteit tegelijkertijd iets van het karakter van de persoon erachter. Ze geven de drager een nieuwe (snel inwisselbare) identiteit. Mensen vermommen zich ter bescherming, om een alter ego aan te nemen of om feestelijke, religieuze of spirituele redenen. De expositie MOM toont werk waarin al deze elementen aan bod komen, van 9 kunstenaars: Carlos Amorales, Yassine Balbzioui, Yasser Ballemans, Wimo Bayang, Boris van Berkum, Nelson Carrilho, Raquel van Haver, Frank Koolen en Carmen Schabracq.
Een expositie met werk van (internationale) kunstenaars waarin het thema masker wordt verbeeld.
Maskers verbergen identiteit, maar onthullen door de expressie van het masker tegelijkertijd iets over het karakter van de persoon eronder. Het geeft de drager een nieuwe (inwisselbare) identiteit. Mensen vermommen zich om zich te beschermen, om een alter-ego aan te nemen of om feestelijke, religieuze of spirituele redenen. De expositie MOM toont werk van 9 kunstenaars waarin al deze elementen aan bod komen: Carlos Amorales, Yassine Balbzioui, Yasser Ballemans, Wimo Bayang, Boris van Berkum, Nelson Carrilho, Raquel van Haver, Frank Koolen en Carmen Schabracq.

cbkzuidoost.nl

Idfa 2014

Van 19 t/m 30 november. Diverse locaties, onder andere: Pathé Tuschinski, Pathé de Munt, EYE Filmmuseum, Rabozaal, Ketelhuis, De Balie, Brakke Grond. Het definitieve programma verschijnt op 6 november op idfa.nl. Er zijn verschillende aan Afrika gerelateerde documentaires, met als blikvanger Finding Fela van Alex Gibney (VS 2014). De controversiële muzikant Fela Kuti was bij leven een fel aanklager van de politieke machthebbers in Afrika en een voorvechter van de Afrikaanse cultuur. Maar even controversieel was hij om zijn onorthodoxe levensstijl, waarin polygamie een belangrijke rol speelde. Oscarwinnaar Alex Gibney (The Armstrong Lie) portretteert deze grondlegger van de Afrobeat.

idfa.nl

Tribal Art fair

Walhalla voor liefhebbers van etnografica en rariteitenkabinetten. Van 24 t/m 26 oktober 2014. De Duif, Prinsengracht 756 Amsterdam.
De TAF 2014 bevat objecten uit Afrika, Oceanië, Indonesië, Zuid-Amerika en Tibet. Op de beurs zijn sieraden, sculpturen, textiel, maskers en gebruiksvoorwerpen te vinden. Twintig gerenommeerde kunsthandelaren uit binnen- en buitenland tonen unieke objecten. Voor verzamelaars, kunstliefhebbers en iedereen die kennis wil maken met etnografica is de Tribal Art Fair dé plek. Wie meer wil weten over Tribal Art kan een rondleiding volgen.
Openingstijden: 11–18 uur.
Entree € 5.

tribal-art-fair.nl

Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust
25 oktober – 15 februari 2015

Ruim tweehonderd betoverende en mysterieuze kunstobjecten uit Ivoorkust zijn in De Nieuwe Kerk samengebracht, in een spannende dialoog met elkaar. Ze geven een overrompelende indruk van de kracht en authenticiteit van de Afrikaanse sculptuurtraditie, die in het huidige Ivoorkust volgens velen een ongekend hoog niveau bereikte. Ruim dertig jaar onderzoek heeft uiteindelijk aangetoond wie de kunstenaars waren en hoe die in stijl en esthetiek van elkaar verschilden. De soms eeuwenoude maskers en beelden, dikwijls opvallend elegant en verfijnd, maar ook robuust en imponerend, De Nieuwe Kerk Amsterdam brengt culturele Afrika-agenda op ikganaarafrika.nlbieden in een zeldzame combinatie met hedendaagse kunstwerken de bezoeker een andere blik op het Afrikaanse continent. Nog verrijkt door een installatie van beeldend kunstenaar/ theatermaker Henk Schut, een film met schrijver Arthur Japin, een jeugdroman van schrijver Abdelkader Benali, een film van fotograaf en visagist Ellis Faas en een reeks speciale avonden die is opgezet samen met het Prins Claus Fonds, onder de titel Africa Out Loud! Music, Architecture & Arts from the Continent.