141015 Arthur Japin op reis voor film rondom Afrika-tentoonstelling De Nieuwe Kerk Amsterdam

Amsterdam, 15 oktober 2014

Uitzending: zondag 19 én zondag 26 oktober 17 uur, Kunstuur NPO2

Arthur Japin, schrijver van het boek De zwarte met het witte hart, heeft de tentoonstelling Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust als reden aangegrepen om voor De Nieuwe Kerk Amsterdam op reis te gaan. Hij gaat op zoek naar de verhalen en mysteries achter de Afrikaanse beeldhouwtraditie. Hij bezoekt het grote Afrikamuseum in het Belgische Tervuren, waar hij een rondleiding krijgt in de enorme depots. Hij reist door naar Duitsland, waar kunstenaar Jems Robert Koko Bi in de bossen aan zijn houten beelden werkt. Daarnaast bezoekt Japin een Nederlandse verzamelaar die een nog nooit eerder vertoond stuk in zijn privécollectie heeft. En hij is erbij als de kunstwerken – eeuwenoud én hedendaags – van over de hele wereld in De Nieuwe Kerk worden uitgepakt. Van de reis wordt een tweeluik uitgezonden op televisie, op zondag 19 en zondag 26 oktober om 17 uur in Kunstuur op NPO2. Een speciale versie van de film wordt dagelijks vertoond in de tentoonstelling.

Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust
25 oktober – 15 februari 2015

Arthur Japin met kunstenaar Koko Bi

Ruim tweehonderd betoverende en mysterieuze kunstobjecten uit Ivoorkust zijn in De Nieuwe Kerk samengebracht, in een spannende dialoog met elkaar. Ze geven een overrompelende indruk van de kracht en authenticiteit van de Afrikaanse sculptuurtraditie, die in het huidige Ivoorkust volgens velen een ongekend hoog niveau bereikte. Ruim dertig jaar onderzoek heeft uiteindelijk aangetoond wie de kunstenaars waren en hoe die in stijl en esthetiek van elkaar verschilden. De soms eeuwenoude maskers en beelden, dikwijls opvallend elegant en verfijnd, maar ook robuust en imponerend, bieden in een zeldzame combinatie met hedendaagse kunstwerken de bezoeker een andere blik op het Afrikaanse continent. Nog verrijkt door een installatie van beeldend kunstenaar/ theatermaker Henk Schut, een film met schrijver Arthur Japin, een jeugdroman van schrijver Abdelkader Benali, een film van fotograaf en visagist Ellis Faas en een reeks speciale avonden die is opgezet samen met het Prins Claus Fonds, onder de titel Africa Out Loud! Music, Architecture & Arts from the Continent.