140925 Meer bezoekers dan verwacht voor zomerattractie Reis in de tijd in De Nieuwe Kerk Amsterdam

Amsterdam, 25 september 2014

De Nieuwe Kerk Amsterdam heeft met de opmerkelijke installatieReis in de tijd. History & Royalty meer belangstelling getrokken dan verwacht. Ruim 55.000 bezoekers, waaronder opvallend veel buitenlandse bezoekers en kinderen, stapten terug in zeshonderd jaar nationale en tweehonderd jaar koninklijke geschiedenis. Tot de hoogtepunten behoorden de video walls en projecties, de in middeleeuwse sfeer teruggebrachte Boelenskapel met het herontdekte kruisriddergraf, en de wifi-fotoshoot. Er was elke dag muziek, met bespelingen van het hoofdorgel en bijzondere optredens van onder meer Ellen ten Damme en gospelkoor Amazing Vocals. De installatie werd mogelijk gemaakt door een bijdrage van de BankGiro Loterij en haar deelnemers en zal jaarlijks in de zomermaanden terugkeren in De Nieuwe Kerk.

Op 23 oktober opent De Nieuwe Kerk in aanwezigheid van H.K.H. Prinses Beatrix Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust, een grote internationale tentoonstelling waarin de wereldberoemde Afrikaanse maskers en sculpturen alle aandacht krijgen. Met ruim tweehonderd betoverende en mysterieuze objecten uit Ivoorkust vervult De Nieuwe Kerk een al lang levende wens om aandacht te besteden aan Afrikaanse kunst.

Kunstenaar Henk Schut heeft een grote atmosferische installatie ontworpen, die de bezoekers op ongekende wijze de Afrikaanse kunst laat ervaren in de gotische kerk op de Dam.

Een van de winnaars van de wifi-fotoshoot

Met het Prins Claus Fonds organiseert De Nieuwe Kerk Africa Out Loud! Music, Architecture & Arts from the Continent, een nieuwe kijk op Afrika met lezingen en concerten van bijzondere Afrikaanse rolmodellen, zoals kunstenaars, architecten en musici.

Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust is voor het publiek te zien van 25 oktober tot en met 15 februari 2015.