Foto Evert Elzinga

140912 H.K.H. Prinses Beatrix der Nederlanden bij opening tentoonstelling Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust in De Nieuwe Kerk Amsterdam

Amsterdam, 12 september 2014

H.K.H. Prinses Beatrix is op donderdag 23 oktober aanstaande aanwezig bij de officiële opening van Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust, de tentoH.K.H. Prinses Beatrix der Nederlanden bij opening tentoonstelling Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust in De Nieuwe Kerk Amsterdam in De Nieuwe Kerk Amsterdam. Met ruim tweehonderd betoverende en mysterieuze kunstobjecten uit Ivoorkust vervult De Nieuwe Kerk een al lang levende wens om aandacht te besteden aan de cultuur van het Afrikaanse continent. In samenwerking met vele internationale musea en particuliere bruikleengevers is een reizende tentoonstelling tot stand gebracht, die van 25 oktober tot en met 15 februari 2015 in Amsterdam te zien is.

De Meester van Essankro, Masker met verschillende kapsels, regio Baule, Ivoorkust, ca. 1880. Hout, 25 x 15 x 13 cm, privécollectie

Tijdens de opening wordt ook de bijzondere installatie van kunstenaar en theatermaker Henk Schut in gebruik genomen. Zijn omvangrijk, ruimtelijk, atmosferisch ontworpen kunstwerk geeft de Afrikaanse kunst een nieuwe dimensie, waardoor de bezoeker de maskers en beelden in de gotische kerk op bijzondere wijze zal ervaren.
Voorafgaand voert dansgroep TaM TaM IvoirE een traditionele maskerdans uit Ivoorkust op.