140610 De Nieuwe Kerk Amsterdam opent opmerkelijke installatie Reis in de Tijd. History & Royalty

De Nieuwe Kerk, Oranjes en Nederlandse geschiedenis komen samen

De hele zomer van 2014 biedt De Nieuwe Kerk Amsterdam een bijzondere tijdervaring: Reis in de Tijd. History & Royalty. In deze speciaal voor De Nieuwe Kerk ontworpen installatie stapt de bezoeker terug in de nationale geschiedenis en kiest daarin zelf zijn pad. Hij volgt door de kerk de lijn van de Oranjes of de lijn van de Nederlandse geschiedenis. Met video walls, projecties, audioguide, wifi-fotoshoot en dagelijks hemelse klanken op het grootste orgel van Nederland wordt zeshonderd jaar geschiedenis indringend herbeleefd, reizend langs middeleeuwse geheimen, koninklijke tradities en vrijgevochten stedelingen. Van katholieke devotie tot de Beeldenstorm, van de kruisridder tot de VOC-kooplieden die er begraven zijn, van Hollandse zeehelden tot de ceremonies van onze staatshoofden.
Historicus Herman Pleij heeft geadviseerd bij de invulling van de tentoonstelling, zoals bij het in middeleeuwse sfeer terugbrengen van de Boelenskapel. Daarin bevindt zich het rijk versierde graf van kruisridder Claes Hillebrantsz. Boelens-den Otter, dat decennialang voor het publiek verborgen is gebleven.

Elke dag muziek

Net als in de zeventiende eeuw is er elke dag muziek in De Nieuwe Kerk. Bijna dagelijks wordt een orgelbespeling verzorgd op het hoofdorgel. Het programma bevat ook bijzondere optredens van onder andere gospelkoor Amazing Vocals en Ellen ten Damme.

Reis in de Tijd duurt tot en met 14 september 2014. De installatie, mogelijk gemaakt door een bijdrage van de BankGiro Loterij en haar deelnemers, keert jaarlijks in de zomermaanden terug in De Nieuwe Kerk.