140527 Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust De kunstenaars ontdekt

25 oktober 2014 – 15 februari 2015

De Nieuwe Kerk Amsterdam wijdt dit najaar een grote internationale tentoonstelling aan de wereldberoemde Afrikaanse maskers en sculpturen. Met ruim tweehonderd betoverende en mysterieuze kunstobjecten uit Ivoorkust vervult De Nieuwe Kerk een al lang levende wens om aandacht te besteden aan de cultuur van het Afrikaanse continent. Onder de titel Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust is in samenwerking met vele internationale musea en particuliere bruikleengevers een reizende tentoonstelling tot stand gebracht die nu in Zürich te zien is en die na de zomer naar Amsterdam komt.

Uit de anonimiteit

De maskers en beelden zijn meer dan dertig jaar intensief bestudeerd door een team van experts. Onderzoek in Afrika heeft aangetoond welke beelden door welke kunstenaar zijn gemaakt en de regionale verschillen in stijl en esthetische opvattingen zijn nauwgezet in kaart gebracht. Samen geven de maskers en beelden – veelal van hout, soms van ivoor – een overrompelende indruk van de kracht en authenticiteit van de Afrikaanse sculptuurtraditie, die in het huidige Ivoorkust een volgens velen ongekend hoog niveau bereikte.

Negentiende tot eenentwintigste eeuw

De tentoonstelling omvat werken van negenenveertig kunstenaars uit de negentiende, twintigste en ook eenentwintigste eeuw, afkomstig uit de regio’s Baule, Dan, Guro, Lobi, Senufo en Lagunen in Ivoorkust. Van het mannelijke beeld van Kipume Youl uit circa 1850 tot en met de eigentijdse beeldengroepen van Emile Guebehi en Jems Robert Koko Bi (Diaspora II) uit 2013.

Bijzondere setting en programmering i.s.m. Prins Claus Fonds

Voor de Amsterdamse tentoonstelling heeft De Nieuwe Kerk kunstenaar en theatermaker Henk Schut aangetrokken om een atmosferische installatie te ontwerpen. Hij maakte In Between, een grote geluidsinstallatie van stalen platen die een gang vormen en die de overgang tussen de drukte van de stad en de verstilling van de kerk vertraagt. Bij het doorlopen van de gang wordt de ruimtelijke en fysieke ervaring versterkt door de vibrerende platen. Op het moment dat je de gang uitkomt ervaar je de ruimte die hierop volgt anders door de immateriële doorwerking van de installatie.

Programmering i.s.m. Prins Claus Fonds

Met het Prins Claus Fonds organiseert De Nieuwe Kerk Africa Out Loud! Music, Architecture & Arts from the Continent. Africa Out Loud! biedt een nieuwe kijk op Afrika met lezingen en concerten van bijzondere Afrikaanse rolmodellen, zoals kunstenaars, architecten en musici uit het uitgebreide netwerk van het Prins Claus Fonds.

13 november 2014
Architectuur.
Met Prins Claus Fonds-partner Joe Osae-Addo die leiding geeft aan het baanbrekende netwerk ArchiAfrika.

11 december 2014
Foto & film.
Met Invisible Borders, een ensemble van reizende kunstenaars dat fotografie, tekst, film en andere kunstvormen gebruikt om Afrikaanse grenzen te doorbreken en uitwisselingen te stimuleren.

22 januari 2015
Moderne kunst.
Met gerenommeerd kunstenaar en Prins Claus Laureaat 2001 Ibrahim El-Salahi, een van de kunstpioniers in Soedanese en Afrikaanse moderne kunst.

5 februari 2015
Muziek uit de Sahel.
Met Carlou D en Yves Thiam, de uitzonderlijke zangers van Bintou Were, een opera van de Sahel.

Magisch Afrika, maskers en beelden uit Ivoorkust De kunstenaars ontdekt
De Meester van Essankro, Masker met verschillende kapsels, regio Baule, Ivoorkust, ca. 1880. Hout, 25 x 15 x 13 cm, privécollectie

De tentoonstelling is van zaterdag 25 oktober 2014 tot en met zondag 15 februari 2015 te zien in De Nieuwe Kerk aan de Dam in Amsterdam. Een tentoonstelling van het Museum Rietberg Zürich en de Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn. Een coproductie van De Nieuwe Kerk Amsterdam en Musée du quai Branly, Parijs. Met medewerking van vele bruikleengevers, waaronder het Metropolitan Museum of Art in New York en het Musée des Civilisations de Côte d’Ivoire in Abidjan.