Foto Evert Elzinga

140206 Ruim 73.000 bezoekers voor Ming. Keizers, kunstenaars en kooplui in het oude China

De Nieuwe Kerk Amsterdam heeft 73.500 bezoekers en gasten verwelkomd op de tentoonstelling Ming. Keizers, kunstenaars en kooplui in het oude China, die op 5 oktober 2013 van start ging en het afgelopen weekend afsloot met een drukbezocht Chinees Nieuwjaar en gratis dim sum. De activiteiten op de zaterdagen waren geliefd en trokken veel bezoekers, die meer wilden weten over bijvoorbeeld Ming-porselein, het dagelijks leven tijdens de Ming-dynastie en Chinese volksmuziek. Het meest populair waren de workshops Chinese kalligrafie en de traditionele Chinese theeceremonie. Ook in de Museumnacht trok de kerk veel bezoek.

Tijdens de tentoonstelling is tevens een wereldprimeur voltooid: de geheel in 3D geprinte maquette van de Verboden Stad in Beijing. Het kostte liefst 112 dagen om het schaalmodel (1:300) van de stad te printen, met vier non-stop draaiende printers van projectpartner Leapfrog. De maquette verhuist naar de belangrijkste bruikleengever van de tentoonstelling, het Nanjing Museum in China.

Fotografie Evert Elzinga

De kerk maakt zich nu op voor de opening van de derde aflevering in de serie Meesterwerk, waarin de indrukwekkende triptiek In Memory of George Dyer van Francis Bacon het hoogkoor vult. Vanaf 21 februari 2014 te zien in de Nieuwe Kerk.