131008 Bettine leest en tafeltennist met kinderen in De Nieuwe Kerk

Amsterdam, 8 oktober 2013

Op de voorlaatste dag van de Kinderboekenweek, zaterdag 12 oktober om 15.00 uur, zal Bettine Vriesekoop in De Nieuwe Kerk een balletje slaan met kinderen en aan de tafeltennistafel vertellen over Kleine Ming en de gouden krekel, haar allereerste kinderboek. Die dag hebben kinderen tot en met 16 jaar gratis toegang tot De Nieuwe Kerk en de tentoonstelling Ming. Keizers, kunstenaars en kooplui in het oude China. Voor alle kinderen staan vanaf 14.00 uur in de Nieuwe Kerk tafeltennistafels én speciale iPong-tafels klaar.

Het thema van Kleine Ming en de gouden krekel sluit aan bij dat van de Kinderboekenweek: Sport en Spel. Het boek vertelt het verhaal van een Chinees meisje, Li Yang, dat goed kan tafeltennissen en naar de tafeltennisschool in een verre stad mag. Daar krijgt zij heimwee naar zumu, haar oma, en om haar op te beuren mag Li Yang van de schooldirectrice elke zondag naar het museum. Daar ziet ze alles over de Ming-keizers, de draken en een gouden krekel op een lichtgroen blad van jade. De krekel brengt de verhalen en de wijze lessen van zumu tot leven. Geïnspireerd door de gouden krekel hoopt ze de jeugdkampioenschappen van China te winnen, zodat ze naar Peking mag, de grote stad waar alle grote kampioenen wonen…

Bettine leest en tafeltennist met kinderen in De Nieuwe Kerk
Illustratie: Berry Slok

Bettine Vriesekoop
Na een grote tafeltenniscarrière studeerde Bettine Vriesekoop sinologie in Leiden. Zij werkte van 2006 tot 2009 als correspondent voor NRC Handelsblad in China. Momenteel werkt ze aan een nieuw boek, over vrouwen in China.

Titel: Kleine Ming en de gouden krekel

ISBN/EAN: 978-90-78653-44-8