130930 De Nieuwe Kerk start wereldprimeur: 3D-print van de volledige Verboden Stad in Beijing

Amsterdam, 30 september 2013

Tijdens de tentoonstelling Ming. Keizers, kunstenaars en kooplui in het oude China gaat De Nieuwe Kerk Amsterdam drie maanden lang alle 980 gebouwen van de geheimzinnige Verboden Stad in Beijing op schaal nabouwen met 3D-printers: tempels, hallen, huizen, poorten, torens, bruggen, pleinen en kilometerslange muren. Twee van zulke printers zullen dag en nacht bezig zijn om deze enorme klus te klaren. Het kost zeker vier uur om een gebouw te printen. Dagelijks worden in het bijzijn van tentoonstellingsbezoekers nieuwe gebouwen geplaatst op de plattegrond, die voor het koperen koorhek is opgesteld. Voor zover bekend heeft De Nieuwe Kerk met dit initiatief een wereldprimeur, die in samenwerking met ontwikkelaar van 3D-printers Leapfrog wordt uitgevoerd. De start van het project, met de plaatsing van de eerste gebouwen, vindt plaats tijdens de persconferentie op woensdag 2 oktober, om 10.30 uur in De Nieuwe Kerk Amsterdam.

Facts and figures
Afmetingen Verboden Stad: 0,75 x 0,96 km
Schaal: 1 op 300
Afmeting plattegrond: 8 m²
Gemiddelde printduur per gebouw: 4 uur
Aantal gebouwen: 980
Printtechniek: FDM (fused deposition modeling), waarbij een object laag na laag wordt opgebouwd door het aan elkaar smelten van plastic
Video: klik hier

Verboden Stad Beijing
De Verboden Stad was de plaats vanwaar de Chinese keizers vanaf 1422 hun rijk bestuurden. De stad werd in 1420 voltooid tijdens het bewind van de derde Ming-keizer Yongle en is tot 1924 in gebruik geweest. In de Verboden Stad woonde de keizer met zijn gehele hofhouding, anderen werden niet toegelaten. In 1949 werd de stad volledig opengesteld voor publiek. Het complex, met een volmaakt rechthoekig grondplan, is verdeeld in een Binnen- en een Buitenhof. Het Buitenhof omvat de Meridiaanpoort (met ceremonieel balkon), de Poort van de Opperste Harmonie (voor officiële ontvangsten en banketten), de Zaal van de Opperste Harmonie (de belangrijkste zaal van het paleis, onder meer gebruikt voor de kroning van de keizers), de Zaal van de Middelste Harmonie (voor officiële ceremonies), de Zaal van de Duurzame Harmonie (met onder meer de kleedkamer van de keizer en de examenkamer voor ambtenaren) en de Poort van de Hemelse Zuiverheid. Daarachter bevindt zich het Binnenhof, met de keizerlijke vertrekken die dienst deden als troonzaal, ontvangstzaal en woonvertrek. Ook de ontvangst- en woonvertrekken van de keizerinnen waren daar gevestigd.

Leapfrog
Een aantal jaren geleden werd 3D printen nog slechts op kleine schaal De Nieuwe Kerk start wereldprimeur: 3D-print van de volledige Verboden Stad in Beijinggedaan door grote industriële bedrijven met enorm kostbare machines. Nu is de techniek zo ver dat zij binnen handbereik is gekomen van het grote publiek. Leapfrog is één van de stuwende krachten die deze techniek wereldwijd toegankelijk, betaalbaar en ook gebruiksvriendelijk aan het maken is. Het bedrijf is in 2012 opgestart door vier vrienden die elkaar kennen van hun studie in Delft en verkoopt nu vanuit Alphen aan den Rijn wereldwijd haar printers. De ‘plug-and-play’ printers worden gebruikt door onder andere ingenieurs, productontwerpers, architecten, medische onderzoekers en kunstenaars, om snel te kunnen bekijken of hun productontwerpen in het echt ook stand zullen houden (‘rapid prototyping’), of om onderdelen en producten te fabriceren die helemaal zijn toegespitst op hun specifieke behoeften. Met het printen van de Verboden Stad wil Leapfrog de mogelijkheden laten zien die de 3D-printtechniek biedt voor architecten en kunstenaars en het grote publiek met 3D-printen kennis laten maken.