130722 Belgisch koningsfeest in De Nieuwe Kerk

Tientallen Belgen bekeken live de beëdiging van koning Filip

Amsterdam, 22 juli 2013

Afgelopen zondag was De Nieuwe Kerk Amsterdam één dag gratis toegankelijk voor iedereen met een Belgisch paspoort. Op deze zomerse zondag bekeken honderd koningsgezinde Belgen live aan de Dam de beëdiging van koning Filip. De ceremonie verschilde in een aantal opzichten van die van Nederland. Zo was Filip niet direct na de troonsafstand van zijn vader koning, maar pas nadat hij zijn eed afgelegd had.

Nog een kleine maand is de bijzondere tentoonstelling Ingehuldigd! te zien in De Nieuwe Kerk. In deze tentoonstelling staan de feestelijke en plechtige inhuldigingen van zeven generaties Oranjes centraal. Van de koningen Willem I, II en III, tot de koninginnen Wilhelmina, Juliana en Beatrix. Zeer geliefd is het ensemble van koning Willem-Alexander en koningin Máxima: het rokkostuum, de mantel en de jurk. In totaal trokken de inhuldigingsactiviteiten al meer dan 175.000 bezoekers. De tentoonstelling Ingehuldigd! duurt tot en met zondag 18 augustus 2013.

Op vertoon van de Museumkaart is de entree gratis.

Belgisch koningsfeest in De Nieuwe Kerk