Foto Evert Elzinga

130627 World Press Photo en De Nieuwe Kerk gaan samenwerken

Amsterdam, 27 juni 2013

World Press Photo en De Nieuwe Kerk Amsterdam kondigen met groot genoegen hun hernieuwde samenwerking aan. Daarmee komt vanaf volgend jaar de jaarlijkse fototentoonstelling terug in De Nieuwe Kerk. De expositie, die de winnende beelden van de jaarlijkse World Press Photo-wedstrijd voor fotojournalisten toont, zal in 2014 plaatsvinden van half april tot half juni.

Directeur Michiel Munneke van World Press Photo kijkt uit naar de samenwerking: ‘Het prestige van De Nieuwe Kerk in combinatie met de bekendheid als tentoonstellingslocatie is voor ons heel interessant. Ons doel is met de winnende beelden zoveel mogelijk mensen te bereiken om ze te informeren en te inspireren. Deze centraal gelegen plek stelt ons daartoe perfect in staat.’

Directeur Cathelijne Broers van De Nieuwe Kerk: ‘World Press Photo is een culturele onderneming met wereldwijde expertise. De fototentoonstelling confronteert ons allemaal ieder jaar weer met de wereld waarin we leven. Fotografie is een laagdrempelig medium, dat dicht op de actualiteit zit. Dat medium past in de rol van De Nieuwe Kerk als foyer van Nederland, voor een breed publiek uit binnen- en buitenland.’

De World Press Photo-tentoonstelling was al van 1982 tot en met 1999 jaarlijks in De Nieuwe Kerk te zien en keert nu na 15 jaar weer terug naar de bekende locatie aan de Dam. Van 2000 tot 2013 werd de tentoonstelling ieder jaar gehouden in De Oude Kerk.

Met een honderdtal tentoonstellingen in 45 landen en rond de 3,5 miljoen bezoekers is de reizende tentoonstelling van World Press Photo met prijswinnende beelden één van de populairste fotografie evenementen ter wereld. De tentoonstellingsreeks start altijd in Amsterdam tijdens de Awards Days en duurt tot in het daaropvolgende jaar. Kijk voor meer informatie op:www.worldpressphoto.org/events en www.nieuwekerk.nl.

World Press Photo ontvangt steun van de Nationale Postcode Loterij en wordt wereldwijd gesponsord door Canon. De tentoonstelling in Amsterdam wordt gesponsord door Delta Lloyd.