130618 Koningsmantel en rokkostuum van koning Willem-Alexander en de jurk van koningin Máxima in De Nieuwe Kerk in Amsterdam

Amsterdam, 18 juni 2013

Vanaf 19 juni 2013 zijn de koningsmantel, het rokkostuum van koning Willem-Alexander en de jurk van koningin Máxima samen met de twee troonstoelen opgesteld voor het grote koperen koorhek in De Nieuwe Kerk in Amsterdam. Daarmee zijn deze bijzondere objecten terug van weggeweest, sinds de inhuldiging op 30 april. Zij zijn onderdeel van de tentoonstelling Ingehuldigd!die nog duurt tot en met 18 augustus 2013.

Het ensemble was tot en met afgelopen zondag te bewonderen in Museum Paleis Het Loo. Nadat de bruiklenen in Apeldoorn overweldigende publieke belangstelling kregen, zijn zij nu in de

Inhuldigingstentoonstelling in De Nieuwe Kerk nog langer te zien. Zij vullen daarmee het historische en unieke overzicht van 200 jaar geschiedenis aan. Ook de inhuldigingsjurken van koningin Beatrix (1980), koningin Juliana (1948), koningin Wilhelmina (1898) en de uniformen van de koningen Willem I (1815) en Willem II (1840) zijn daar tijdelijk en bij hoge uitzondering tentoongesteld.

De bijzondere bruiklenen zijn een geste van het Koninklijk Huisarchief en Nationaal Museum Paleis Het Loo.