130610 Bijzondere uitgave over wapens Huis van Oranje verschenen

Oranje-Nassau in zeven kleuren. Het koord dat alles samenbindt

Amsterdam, 10 juni 2013

Op 6 juni 2013 is de uitgave Oranje-Nassau in zeven kleuren. Het koord dat alles samenbindt verschenen. Het is een bijzondere uitgave, samengesteld door Johan Goudeau, over het indrukwekkende, door hemzelf ontworpen wapentableau in De Nieuwe Kerk. De uitgave beschrijft 72 wapens van heerlijkheden (graafschappen, hertogdommen) die het Huis Oranje-Nassau in bezit heeft gehad, en die de koning nog steeds in zijn officiële titulatuur voert. In het tableau staan het koninklijke en het prinselijke wapen centraal. Het geeft verder een overzicht van de bezittingen van het Huis Oranje-Nassau, geografisch gerangschikt van de Franse bezittingen, Orange voorop, via Nederland naar Duitsland, met het Nassau-stamslot Dillenburg. Het tableau werd op 3 december 1991 onthuld, op initiatief van de Stichting Amsterdam Versierd. De uitgave bevat een A1-formaat poster van het hele tableau en is exclusief verkrijgbaar in de museumshop van De Nieuwe Kerk voor €5.

Bijzondere uitgave over wapens Huis van Oranje verschenen

Johan Goudeau (1926) is interieurarchitect. Hij studeerde Architectuur-stedenbouw aan de Academie van Bouwkunst te Amsterdam. Hij ontwierp de wapenreeks in de hal van het Ministerie van Algemene Zaken te Den Haag en was als restauratiearchitect betrokken bij onder meer Paleis Huis ten Bosch, de Trèveszaal en het Catshuis in Den Haag en het Paleis op de Dam en het Trippenhuis in Amsterdam.