130418 De Nieuwe Kerk na de inhuldiging twee dagen lang voor iedereen open

1 en 2 mei 2013

Op woensdag 1 mei, de dag na de inhuldiging, opent De Nieuwe Kerk om 14 uur haar deuren voor het publiek, zodat iedereen het speciaal voor de inhuldiging versierde interieur kan bekijken. Op donderdag 2 mei is de kerk al vanaf 10 uur te bezoeken. Beide dagen blijft de feestelijke kerk voor alle belangstellenden extra lang open, tot 22 uur.

De openstelling van De Nieuwe Kerk direct na de inhuldiging past in een traditie. Ook bij eerdere inhuldigingen kon de kerk in alle pracht en praal worden bewonderd.

Twee dagen lang kunnen bezoekers de sfeer proeven van de recente inhuldiging. De duizenden bloemen geven geur en kleur aan de kerk.

De Nieuwe Kerk na de inhuldiging twee dagen lang voor iedereen open

De stoelen van de gasten, de twee tronen en de uitbundige bloemdecoraties staan nog net zo opgesteld als op de dag van de plechtigheid. Het podium voor het schitterende zeventiende-eeuwse koorhek is de plek waar de nieuwe koning Willem-Alexander zijn toespraak hield. Hier zwoer hij het koningschap toegewijd te zullen vervullen en legde hij de eed van trouw aan de Grondwet af. De parlementariërs legden ten overstaan van de nieuwe koning hier de eed of gelofte af.

De Staten-Generaal hebben het mogelijk gemaakt dat de bloemversiering in De Nieuwe Kerk tijdens de beide publieksdagen aanwezig zal blijven.

De Nieuwe Kerk kent een entreeprijs van € 5. Kinderen van 11 t/m 16 jaar en houders van de Amsterdamse Stadpas betalen € 2,50. Kinderen onder de 11 en Vrienden van De Nieuwe Kerk hebben gratis entree.