130405  72.000 bezoekers voor Indianen. Kunst en cultuur tussen mythe en realiteit in De Nieuwe Kerk

72.000 bezoekers en gasten zijn naar Indianen. Kunst en cultuur tussen mythe en realiteit gekomen. Deze tentoonstelling was van 14 december 2012 tot en met 1 april 2013 te zien in De Nieuwe Kerk in Amsterdam. De tentoonstelling, zeer geschikt voor familiebezoek, ontving relatief veel kinderen tot 16 jaar (9% van het totaal aantal bezoekers). De sluitingsdatum was twee weken vervroegd, vanwege de voorbereidingen voor de inhuldiging van Koning Willem-Alexander in De Nieuwe Kerk op 30 april 2013.

De activiteiten op zaterdag trokken veel bezoekers, zoals de lezingen over Pocahontas en over spiritualiteit en mythologie, de proeverij rond de traditionele eetcultuur of de workshop dream catchers. Ook de enthousiaste lezing van Erica Terpstra over haar ontmoeting met indianenvolken werd druk bezocht.

De Nieuwe Kerk presenteert in de winter van 2013/2014 een tentoonstelling over de fascinerende Ming-dynastie (1368-1644). Een originele en exclusieve Ming-collectie van sieraden, porselein, aardewerk, meubels, textiel, schilderijen en tekeningen laat de rijkdom en luxe van de keizers zien. Tegelijk geeft het enorm brede scala aan voorwerpen zicht op het dagelijks leven van de gewone burger.