130318 Speciale publicatie van De Nieuwe Kerk over de Inhuldigingen

Amsterdam, 18 maart 2013

Ter gelegenheid van de aanstaande inhuldiging in De Nieuwe Kerk is het handzame boek De Inhuldigingen verschenen. In dit boek is te lezen hoe alle inhuldigingen tot op de dag van vandaag verliepen. Het ceremonieel volgt sinds 1814 unieke tradities en komt (inclusief de aanstaande inhuldiging van koning Willem-Alexander volgende maand) tot op heden – gemiddeld – slechts één keer in een generatie voor.

Het boek vertelt hier alles over. Tal van onderwerpen komen aan de orde. Waarom worden de vorsten en vorstinnen in ons land niet gekroond? Wat is de rol van de volksvertegenwoordiging en welke symbolen en tradities zijn belangrijk? En waarom vinden alle inhuldigingen in De Nieuwe Kerk in Amsterdam plaats?

De Inhuldigingen is het ideale boek voor iedereen die op 30 april 2013 de inhuldiging van koning Willem-Alexander gaat volgen. Ter voorbereiding op deze historische dag worden alle achtergronden geschetst en in beeld gebracht. De vele prachtige illustraties maken het tot een zeer waardevol boek voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van Nederland en zijn koninklijke familie.

Auteur is Eelco Elzenga, hij was adjunct-directeur en hoofdconservator van Nationaal Museum Paleis Het Loo. Het boek is voor € 17,95 te koop in de boekhandel en uiteraard in museumshop van De Nieuwe Kerk. De Nieuwe Kerk is de uitgever van De Inhuldigingen, van Willem I tot Beatrix. Na 30 april verschijnt een tweede editie met foto’s van de laatste inhuldiging.

ISBN/EAN 978-90-78653-38-7
Titel De Inhuldigingen
Auteur Elzenga, Eelco
Uitgever Nieuwe Kerk/Hermitage Amsterdam, De