Foto Evert Elzinga

090626 Oman

Van 17 oktober 2009 tot en met 18 april 2010 toont De Nieuwe Kerk in de tentoonstelling Oman circa 300 objecten uit verschillende museale collecties in Oman: onder andere die van het Ministerie van Erfgoed en Cultuur, het Museum van de Sultans Strijdkrachten, het privémuseum Bait Al Zubair in Muscat en the Museum of the Frankincense Land in Salalah. Ook Nederlandse en andere internationale musea en instellingen dragen met hun bruiklenen bij, bijvoorbeeld het Nationaal Archief. Ruime aandacht gaat uit naar de rol van Oman als zeevarende natie en zijn centrale ligging aan internationale handelsroutes, ook die van de VOC. Oman sluit aan op de reeks succesvolle tentoonstellingen van De Nieuwe Kerk over landen en culturen, zoals Afghanistan, Marokko, Istanbul en Mexico.

Oman moderniseert, maar houdt ook met nadruk zijn erfgoed in stand. Het gevolg is dat Oman op geheel eigen manier een moderne natie aan het worden is. Maar ook dat de geschiedenis van het land met prachtige en unieke voorwerpen te illustreren is. De tentoonstelling geeft het publiek een blik op de bijzondere culturele tradities van het land.

Dankzij de gunstige handelslocatie is Oman al eeuwenlang een sterke zeehandelsnatie, net als Nederland. In de tentoonstelling is de handel dan ook een belangrijk thema, vooral die in wierook en parfums. De relatie met de zee komt op vele manieren aan bod: oude zee- en landkaarten, manuscripten, archeologische vondsten, de bijzondere architectuur van de forten. De rijkdom die de handel bracht, leverde vooral het veelgeroemde Omaanse zilverwerk op: rijk gedecoreerde sieraden, amuletten, wapens en ceremoniële kostuums.

Bij binnenkomst van De Nieuwe Kerk stuit de bezoeker op de pracht en praal van decoreren en versieren in de Omaanse traditie, onder meer gevisualiseerd door kleurrijke kleding, schitterende sieraden en wapens. Felgekleurde wierookbranders in diverse vormen én de geur van wierook (frankincense) zelf, intrinsiek onderdeel van de Omaanse cultuur, maken de entree compleet. Na deze weelderige ontvangst gaat de bezoeker in het kielzog van de oude reizigers langs verschillende thema’s die elk een onderdeel van de materiële geschiedenis van het land zichtbaar maken. Het gaat om de vroegste beschaving (archeologische objecten als vaasjes, kommen en sieraden); religie in Oman (zeventiende-eeuwse korans met geometrische en florale patronen); het belang van de zeevaart en de vermaarde – geheel nagelloze – dhow na de komst van de islam; contacten met Europa (er waren Portugese, Engelse en Nederlandse vestigingsplaatsen in Oman); en het negentiende-eeuwse hofleven van de nog steeds regerende Al Bu Said-sultansfamilie (privémeubels, kleding en sieraden).