061022 FASHION DNA

Rijksmuseum in De Nieuwe Kerk

Het Rijksmuseum en De Nieuwe Kerk presenteren vanaf 1 augustus t/m 22 oktober 2006 een bijzondere tentoonstelling: ‘Fashion DNA’. Het is het eerste resultaat van een tweejarige samenwerking. In ‘Fashion DNA’ is de rijke kostuumcollectie van het Rijksmuseum het uitgangspunt voor een unieke tentoonstelling over het lichaam, identiteit en imago. De tentoonstelling in De Nieuwe Kerk wordt op een spectaculaire en eigentijdse manier vormgegeven door Italo Rota, de Italiaanse architect die bekend is van zijn werk voor o.a. Roberto Cavalli, Dior en zijn ontwerpen voor de Olympische Winterspelen in Turijn.

Centraal staat het universele en tijdloze thema ‘identiteit’. Bijna iedereen meet zich een identiteit aan om zo onder meer geaccepteerd, gerespecteerd en geliefd te worden. De tentoonstelling laat zien dat de zoektocht naar identiteit van alle tijden is. De verhalen over lichaamsvervorming, sport, gezondheid, rituelen en erotiek worden verteld door videoclips, advertenties en kleding. Naast de topstukken uit de kostuumcollectie van het Rijksmuseum worden ontwerpen getoond van bekende moderne en hedendaagse couturiers. Bovendien worden de verhalen geïllustreerd met tientallen filmfragmenten, videoclips, advertenties en oude Polygoonjournaals. De invloed van stijliconen bij de vorming van een identiteit wordt verduidelijkt aan de hand van onder anderen Robbie Williams, Cliff Richard en Madonna.

Iedereen heeft een lichaam dat al dan niet een imperfectie heeft. Kleding kan dit lichaam transformeren. Iedere dag staan we voor de keuze: welk beeld wil ik projecteren naar de buitenwereld? De meesten van ons worden hierin ‘beperkt’ door factoren zoals geld, status, werk, sociale achtergrond, etiquette, klimaat en mobiliteit. Alleen de superrijken en machtigen der aarde kunnen zich onbeperkt (laten) stylen en re-stylen. Omdat dit verlangen onderdeel uitmaakt van de menselijke aard, is het niet verwonderlijk dat hierin in de loop der eeuwen weinig is veranderd. IJdelheid, zelfprojectie, machtsvertoon, onzekerheid, status, groepsgedrag en sociale mobiliteit zijn universeel. Al is de samenleving voortdurend in beweging, zelfs actuele ontwikkelingen hebben vaak een parallel in het nabije of verre verleden. Migratie en de daaruit voortvloeiende integratie, hang naar status, sociale mobiliteit, nieuwe technologische ontwikkelingen, globalisering: het is allemaal al eens de revue gepasseerd, zij het op een andere schaal.

Naast de Founders van De Nieuwe Kerk, Fortis Bank en Buhrmann NV, en de hoofdsponsors, Getronics PinkRoccade en KPMG, wordt de tentoonstelling mogelijk gemaakt door Mexx, dat in 2006 zijn 20-jarig jubileum viert en door Bugaboo, Fugro en NRC Next.