Publicaties

Bij elke wintertentoonstelling verschijnt een prachtige publicatie.  Alle publicaties zijn te koop in de museumwinkel van De Nieuwe Kerk. De winkel is zonder entreekaartje te bezoeken. De publicaties zijn ook bij andere boekwinkels in de buurt of op bol.com te bestellen met behulp van de ISBN.

Het Grote Suriname Magazine
Op 25 november 1975 vierde Suriname de eerste dag als onafhankelijke republiek, met Johan Ferrier als president, en met prinses Beatrix die de feestelijkheden bijwoonde. Bijna 45 jaar later verschijnt Het Grote Suriname Magazine, als meeslepend epos over dit prachtige land en zijn bewoners.

Duik in het rijke culturele leven en de alom aanwezige natuur, het oerwoud en de rivieren. Ervaar de impact van het gezamenlijke verleden met Nederland. De beladen momenten komen aan bod, maar ook de mooie.

Niet alleen de geschiedenis van Suriname komt in beeld, maar ook de natuur, de cultuur en de kleurrijke samenleving. Bovendien bevat het boek interviews met bekende Surinamers over de invloed van hun Surinaamse roots. Aan het woord komen Kenny B., Jörgen Raymann, Gregory Sedoc, Humberto Tan en Simone Weimans. Een boeiend magazine bij de najaarstentoonstelling in de Nieuwe Kerk Amsterdam, waarin Suriname wordt gevierd!

Met bijdragen van Magda Augusteijn, Hennah Draaibaar, Mitchell Esajas, Ruben Gowricharn, Carl Haarnack, Marsha Mormon, Thomas Polimé, Ella Reitsma, Jan Hein Ribot, Stadsherstel Amsterdam en Harrold Sijlbing.

Alleen in het Nederlands

Het Grote Suriname Magazine is ook online te bestellen via bol.com.

Pirouette in Paramaribo

Op verzoek van De Nieuwe Kerk Amsterdam heeft Humberto Tan een bijzonder kinderboek geschreven ter gelegenheid van De Grote Suriname-tentoonstelling. De veelzijdige historische tentoonstelling over het land Suriname opent voor het publiek op zaterdag 5 oktober. Humberto schreef een inspirerend verhaal over de elfjarige Gerda uit Paramaribo die ballerina wil worden. Als ze danst, voelt ze zich vrij. Maar om echt professioneel danseres te worden, zal ze moeten worden toegelaten tot de Dansvakopleiding aan het Conservatorium in Den Haag. Ze gaat op reis, haar droom tegemoet. Eenmaal in Nederland vraagt de balletopleiding het uiterste van haar, en Gerda mist haar familie en Suriname. Is haar droom sterk genoeg om al het andere te overwinnen?

De illustraties zijn gemaakt door mode-illustrator Judith van den Hoek en het boek is voor kinderen vanaf 9 jaar. Het is vanaf 3 oktober verkrijgbaar (€ 15,99) in de boekhandel, en vanaf 5 oktober te koop in de Museumshop van De Nieuwe Kerk. ISBN nummer: 978 902 577 1805.