© Erik en Petra Hesmerg

Orgelconcerten

De Nieuwe Kerk bezit twee orgels: het hoofdorgel – het grootste historische orgel van Nederland – en het kleinere transeptorgel. Hier wordt regelmatig muziek van bekende componisten op ten gehore gebracht.

Houd deze website in de gaten om te zien wanneer de orgels precies worden bespeeld. Raadpleeg voor de concerten, de kosten en kaartverkoop onze agenda. Meer over de orgels leest u hier.

Voorjaarsconcerten

In het voorjaar organiseren wij traditiegetrouw een reeks bijzondere voorjaarsconcerten. Op 21 maart, de geboortedag van Bach, zal het eerste concert plaatsvinden. Vier met ons het voorjaar en luister naar de prachtige klanken van onze orgels.

Bekijk hier de actuele agenda.

Koninginnenconcerten

De Nieuwe Kerk Amsterdam is een koninklijke kerk. Alle officiële koninklijke ceremonies vinden bij ons plaats. Van de inhuldiging van Willem I in 1814 tot de laatste inhuldiging van koning Willem-Alexander in 2013. Ook koninklijke huwelijken, zoals het sprookjesachtige huwelijk van koning Willem-Alexander en koningin Maxima in 2002, worden bij ons voltrokken.

Ter ere van de koninklijke kerk en de verjaardagen van onze vroegere, huidige en toekomstige koninginnen presenteert De Nieuwe Kerk de Koninginnenconcerten reeks.

Op de verjaardagen van onze koninginnen bespelen de organisten Henk Verhoef en Bernard Winsemius de orgels. Elke keer bedenken zij een uniek programma op het hoofdorgel – het grootste historische orgel van Nederland – en/of het kleinere transeptorgel. Kom je luisteren?

Vanwege de herfundering van de zuilen zullen de Koninginnenconcerten weer plaats vinden in 2025.

Kerst – en Nieuwjaarsconcerten

De Nieuwe Kerk organiseert traditiegetrouw zeer bijzondere orgelconcerten rond de feestdagen. Op eerste kerstdag (25 december) en Nieuwjaarsdag (1 januari) zijn dat concerten bij kaarslicht. Organisten Bernard Winsemius en Henk Verhoef bespelen de orgels met een speciaal uitgezocht muziekprogramma.

Verwonder je over de prachtige klanken van onze orgels, geniet van de kaarslichten in de kroonluchters en vier de feestdagen op deze bijzondere locatie in hartje Amsterdam

Vanwege de herfundering van de zuilen zullen de Kerst – en Nieuwjaarsconcerten weer plaats vinden in 2025.

Bespelingen met excursie

Geregeld worden de historische orgels bespeeld en worden bezoekers in de gelegenheid gesteld om met de organist naar boven te gaan, naar de klavieren van het orgel. Wie belangstelling heeft, wordt gevraagd zich vóór de bespeling te melden bij de kassa. Vanwege de kleine ruimte boven moeten we het aantal deelnemers beperken tot zes.

Organisten van De Nieuwe Kerk

Bernard Winsemius

Bernard Winsemius studeerde orgel bij Anthon van der Horst en Albert de Klerk aan het Amsterdams Conservatorium en beiaard aan de Nederlandse Beiaardschool in Amersfoort. Zijn studies werden bekroond met de Prix d’Excellence voor orgel (1970) en beiaard (1971). De Vereniging Vrienden van het Concertgebouworkest verleende hem in 1971 de Zilveren Vriendenkrans. Bernard Winsemius was jarenlang als docent orgel verbonden aan het Rotterdams Conservatorium en als docent beiaard aan de Nederlandse Beiaardschool. Hij vervulde tal van gastdocentschappen in binnen- en buitenland.
Hij is emeritus-stadsbeiaardier van Haarlem en Amsterdam, sinds 1981 organist van De Nieuwe Kerk.

Henk Verhoef

Henk Verhoef studeerde in Amsterdam en Parijs. Hij werd prijswinnaar bij verscheidene concoursen, en geeft vele concerten in en buiten Nederland. Hij is organist en beiaardier van de Vrije Universiteit, organist van de Amsterdamse Oosterkerk en beiaardier van Woerden en Monnickendam. Voor de Stichting Nederlandse Orgelmonografieën redigeerde hij monografieën over de Nieuwe Kerk, het Garrels-orgel van Purmerend en het oude orgel van de Utrechtse Nicolaikerk. Als adviseur is hij betrokken bij de restauratie van historische orgels, momenteel onder andere bij het Bätz-orgel in Edam.

Vragen over de orgelconcerten of de historische orgels?

Neem contact op met programmering@nieuwekerk.nl